Galerie foto Reporter: Ce ne puteţi spune despre autostrada din Moldova? Sunt unii care spun ca a fost scoasa de la finantarea UE, altii ca nu este aşa? Care este adevărul? Ludovic Orban: Asta este o minciună gogonată. E o minciună gogonată. Deci, ca să intre pe finanţare, trebuie să se intample mai multe lucruri. Primul lucru este să se adopte bugetul Uniunii Europene, să se semneze acordul de parteneriat intre Romania și Comisia Europeană privind impărțirea banilor din bugetul Uniunii Europene pe axe, măsuri și abia după aceea se poate ști dacă este sau nu finanțabil. Din punctul nostru de vedere, noi vom negocia, reprezintă clar una dintre priorități. Dacă vă aduceţi aminte, in perioada in care Corina Crețu era comisar european pe dezvoltare regională se ruga de Guvernul Romaniei ca să facă cerere de finanțare pentru finanțarea studiului de fezabilitate. Situaţia este asta, noi am moștenit acest proiect de autostradă, era introdus alături de alte 22 de proiecte, să fie realizat de aşa-zisa Comisie de strategie și prognoză, care nu are nicio competență și nicio calitate; am elaborat un proiect de ordonanță, pentru că sunt proceduri lansate și toate aceste chestiuni trebuie foarte bine pregătite din punct de vedere juridic, astfel incat să nu avem litigii ulterioare. Marţi este prevăzut să adoptăm ordonanța de urgență care va readuce in competența ministerelor de linie toate proiectele care erau la Comisia Națională de Strategie și Prognoză. In ceea ce privește Autostrada Unirea, proiectului va reveni in competența Ministerului Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Evident, prin ordonanța de urgență vom incheia science fictionul cu parteneriatul public-privat, pe care l-au lansat pe piață vechile guvernări şi vom lua o decizie rapidă privitoare la finanțare. Reporter: De cand vom vedea primul metru de autostradă in Moldova, in afară de cel făcut in semn de protest... Ludovic Orban: Vă spun in ce fază sunt. Deci, pe Targu Mureş-Ditrau există contract pentru realizarea studiului de fezabilitate, ne-am propus ca pană la sfarșitul anului să finalizăm studiul de fezabilitate și să facem toate demersurile pentru a putea obține acordul de mediu, astfel incat să pregătim licitația pentru proiectare și execuție. De asemenea, imediat ce va fi preluat de Ministerul Transporturilor, Ministerul Transporturilor va pregătit documentațiile de licitație pentru a lansa licitația pentru selectarea firmei care să realizeze studiul de fezabilitate terestru tronsonului pană la Ungheni. Probabil și aici o să dăm un termen mai scurt decat termenele care se dau de obicei pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Probabil, să spun, ordinul de execuție prin care să inceapă construcția efectivă a autostrăzii, termenul realist pe care pot să vi-l dau este de aproximativ doi ani de zile, pentru că, repet, trebuie terminat studiul de fezabilitate, obținut acordul de mediu, adoptată documentația tehnico-economică de către guvern, realizată licitația pentru proiectare și execuție - de regulă proiectarea, in funcție de complexitatea tronsonului, durează cam un an, un an și jumătate și abia după aceea se poate da ordinul pentru inceperea execuției efective. Reporter: Ce puteţi să ne spuneţi... Ludovic Orban: Şi repet, incă o dată, noi negociem ca să fie finanțat din fonduri europene, așa cum este finanțat din fonduri europene și tronsonul Sibiu-Pitești, pe care il considerăm prioritate zero și unde este finanțată și autostrada de centura a Bucureștiului. Reporter: Şi tronsonul Neamţ-Targu Mureș? Ludovic Orban: Targu Mureș-Iaşi-Ungheni, v-am spus, toate tronsoanele. Reporter: Cum comentaţi atmosfera de azi din piaţa Unirii şi huiduielile care s-au auzit la un moment dat? Ludovic Orban: Să știți că ne aşteptam, au fost două grupuri acolo, unii dintre ei cu agitatori, inculsiv din galerii de fotbal, asta e. E o atmosferă mai colorată. Reporter: Vă temeţi de o moţiune de cenzură in parlament? Ludovic Orban: Suntem aici, in spatiul sfant, ... mă tem de Dumnezeu. Reporter: /.../ discrepanţele dintre Moldova şi vechea regiune Ţara Romanească sunt foarte mari, inclusiv la investiții, și mai ales şi la... Ludovic Orban: N-am apucat să spun/ mai multe lucrurile. Era acolo un slogan că centralismul a sărăcit Moldova și că a ţinut banii la București. Noi am luat decizia ca toţi banii europeni, care vin pe programele de dezvoltare regională, să nu mai treacă pe la București și am luat decizia ca fiecare regiune, in cazul Moldovei, Regiunea Moldova, vor trece direct prin Agenția de Dezvoltare Regională, care va avea autoritate de management, iar alocările de bani se vor da in funcție de nevoile care există. Or, știm că principiul coeziunii, care funcționează la nivelul european, duce banii către zonele care au cea mai mare nevoie de dezvoltare, deci Regiunea Nord-Est și județele moldovene din Regiunea Sud-Est vor beneficia de finanțări foarte importante, mai importante decat celelalte regiuni, astfel incat să putem să finanțăm proiecte care să ducă la dezvoltarea Moldovei. Reporter: Cand credeţi că va fi depusă moțiunea de cenzură și cand vor fi organizate... Ludovic Orban: In ceea ce priveşte, vă repet, fondurile europene, pe exerciţiul 2021-2027, la ora actuală, președintele Consiliului European a fost mandatat să negocieze bilateral cu fiecare țară, pentru a defini o formulă care să fie acceptabilă, pentru că bugetul Uniunii Europene nu se poate adopta decat prin consens in Consiliul European, in care sunt reprezentate toate țările Uniunii Europene, la nivel de șef de stat sau de guvern. După adoptarea bugetului, in mod clar se semnează acordul de parteneriat și abia după aceea incep să deruleze fondurile europene, deci, intrarea fondurilor europene pe exercițiu 2021-2027 probabil o să inceapă in 2022. Reporter: Consideraţi faptul că guvernul şi conducerea nu au nicio vină, faptul că Moldova a rămas in urmă? Ludovic Orban: Pentru ce? Reporter: Pentru ca a fost lasat/.../ Ludovic Orban: Vă readuc aminte că Autostrada Targu Mureş-Iaşi a apărut pentru prima oară intre proiectele unui ministru al transporturilor in perioada in care eram eu ministrul transporturilor. Vă readuc aminte că incă din mandatul meu am alocat finanţări foarte importante pentru Aeroportul Iaşi şi, pană la urmă, modernizarea Aeroportului Iaşi s-a făcut sub un preşedinte de Consiliu Judeţean aparţinand Partidului Naţional Liberal. Vă readuc aminte că inceperea proiectului şi cea mai mare parte a proiectului Centurii Iaşiului a fost realizată in mandatul meu, chiar dacă nu am apucat eu să tai panglica; dar important este că pană la urmă s-a făcut ceva şi o serie de alte proiecte importante s-au realizat atunci, foarte puţine, este adevărat, pentru că din păcate mult timp romanii din Moldova au preferat partidul de stanga, care a promis marea cu sarea şi care a livrat praful de pe tobă pentru moldoveni. In ceea ce ne priveşte pe noi, clar suntem angajaţi profund in susţinerea tuturor proiectelor de investiţii, indiferent că sunt investiţii publice, finanţate de la buget, din fonduri europene, sau din alte surse, sau investiţii private, care vor ajuta la dezvoltarea Moldovei. Reporter: Cand credeţi că vor fi organizate alegerile anticipate? Ludovic Orban: Cand va fi posibil. Reporter: Aveţi un program, un plan, cum vă veţi descurca... Ludovic Orban: Avem un plan cu ce trebuie să facem ca guvern. Probabil, la un moment dat, majoritatea PSD din Parlament nu o să mai rabde şi o să ii determinăm să coalizeze. La ora actuală, obiectivul nostru fundamental este să realizăm lucrurile pe care le-am trecut in programul de guvernare cand am cerut votul parlamentului pentru investirea guvernului şi, evident, dacă vom ajunge la situaţia anticipatelor, noi vom face tot ce depinde de noi ca să ajungem la această situaţie. Reporter: Ar avantaja anticipatele PNL-ul? Ludovic Orban: Aici nu e vorba de avantaje pentru PNL. PNL va caştiga alegerile parlamentare, indiferent cand vor avea loc. Problema este că parlamentul actual nu mai are nicio legătură cu opţiunile politice ale romanilor de astăzi. El este rezultatul unor alegeri din decembrie 2016, care a dat o componenţă, care este in totală contradicţie cu ceea ce vor romanii astăzi. Se poate spune că acest parlament ţine prizonieră intreaga societate romanească şi el nu poate fi suportul unui program de guvernare care să ducă la dezvoltarea Romaniei. De-aia ne dorim alegeri anticipate, pentru a avea cu adevărat un guvern care să aibă un sprijin solid, omogen şi puternic in parlament, pentru realizarea reformelor de care are nevoie Romania. Reporter: Cand decideţi candidatul la Primăria Bucureştiului? Ludovic Orban: Cand vom finaliza sondajul, cand vom şti cu precizie cum se vor organiza alegerile, pentru că noi de-aia ne-am angajat răspunderea in faţa parlamentului, punand pe masă mandatul guvernului pentru alegeri in două tururi pentru primari, pentru că asta ne dorim şi sunt convins că asta işi doreşte majoritatea covarşitoare a romanilor, să aibă alegeri pentru primari in două tururi. In funcţie de aceste două elemente, vom stabili strategia pentru locale. Reporter: Şi situaţia de la Iaşi in ceea ce priveşte candidatul la primărie? Ludovic Orban: Şi aici vom da drumul la un sondaj de opinie, un sondaj foarte serios, făcut cu o firmă profesionistă, pentru a identifica foarte clar care sunt opţiunile, preferinţele ieşenilor. Reporter: Există vreo şansă ca Mihai Chirica să candideze din partea PNL Iaşi? Ludovic Orban: Vom vorbi după realizarea sondajului de opinie. Reporter: Dar luaţi in calcul să-l cooptaţi in echipă? Ludovic Orban: Vom vorbi după realizarea sondajului de opinie. Reporter: Deci, nu negaţi? Ludovic Orban: Sărut-mana! Bună ziua! La revedere!
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro