Galerie foto Declarații de presă susținute de ministrul finanțelor publice, Eugen Teodorovici, pe tema normelor de aplicare a Legii achizițiilor publice [Check against delivery] Eugen Teodorovici: Bună seara! Avand in vedere faptul că subiectul achiziţiilor publice este un subiect important şi au fost foarte multe intrebări de la ultima noastră prezentare pe modul in care Guvernul intenţionează să modifice cadrul legislativ pe achiziţii publice, am considerat necesar să mai avem o prezentare şi cu ceea ce urmează să se aprobe la nivel de guvern şi maine, in şedinta de guvern, şi săptămana viitoare, pentru ca toţi cei care ne urmăresc şi sunt interesaţi să aibă o imagine de ansamblu a tot ceea ce inseamnă modificări pe achiziţii publice. Deciza Guvernului a plecat de la situaţia pe care o ştim cu toţii de ani de zile, aceea de blocaj aproape total pe zona de achiziţii publice, blocaje care, desigur, ne costă foarte mulţi bani din bugetul de stat şi nu numai, imprumuturi şi chiar şi bani europeni sau mai ales bani europeni şi intenţia noastră este aceea de a aduce acele modificări care să aducă o simplificare necesară utilizării banilor publici şi, desigur, demararea unor mari proiecte de investiţii. S-a vorbit foarte mult, din păcate, şi nejustificat vizavi de faptul că nu a existat o consultare publică sau un proces de dezbatere publică, ceea ce nu este corect. Pot să vă spun că au fost discuţii cu toate structurile asociative - Asociaţia Oraşelor din Romania, Asociaţia Municipiilor, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din Romania, Asociaţia Experţilor in Achiziţii Publice, patronate din domenii precum construcţii, servicii, IT and C, Coaliţia pentru Dezvoltarea Romaniei. Deci a fost un proces de largă consultare, de luni de zile, iar ceea ce Guvernul adoptă este rezultatul acestei dezbateri publice. De asemenea, există şi acordul Comisiei Europene pe tot ceea ce Guvernul modifică - a modificat săptămana trecută in şedinţa de guvern, modifică maine in şedinţa de guvern şi, desigur, in următoarea şedinţă de guvern, o ordonanţă de urgenţă şi hotărare de guvern, adică norme de aplicare a acestor acte primare. Un element foarte important este acela că achiziţia directă pe care, in Romania, am legiferat-o intr-un mod foarte restrictiv sau foarte, să spunem blocant, ducea la o cheltuială de resurse de aproximativ 30% pentru achiziţii de 8% din bugetul unor autorităţi contractante. Deci cheltuiam foarte mult ca resurse pentru achiziţii destul de neinsemnate. Și acesta este unul dintre motivele sau şi acesta este unul dintre motivele pentru care cadrul legislativ se modifică in aceste zile. De asemenea, am vorbit şi de o structură centralizată la nivelul Ministerului de Finanţe, de fapt, o structură care să facă in mod centralizat partea de achiziţii publice, un concept care a mai fost folosit in anii trecuţi şi care a produs efectele scontate. Aici sunt multe argumente care au dus la o astfel de decizie, dar o să vorbim pe parcursul prezentării noastre şi am să incep foarte pe scurt, ca să nu vă răpesc foarte mult din timpul dvs. In primul rand, spuneam un număr foarte mare de contestaţii. Și pot să vă dau o cifră ca să vedeţi exact cam ce insemna in Romania acest sport naţional de a contesta. Aveam anual cam 3.800 de contestaţii la CNSC; asta inseamnă undeva, in medie, cam o contestaţie pe zi. Vă daţi seama, pană in acest moment, practic, au fost şi sunt, in Romania, companii care aveau această practică ca şi prioritate de a contesta orice de dragul de a contesta, constestaţii care, desigur, duceau la intarzieri şi necheltuirea banului public şi mai ales neproducerea in economie a acelor efecte aşteptate. Era o o situaţie ciudată: existau decizii ale Consiliului Naţional pentru Contestaţii, decizii care difereau, să spunem, pentru aceeaşi speţă aveam decizii diferite; sau, in cadrul unei proceduri de achiziţie publică pe mai multe loturi, aceeaşi companie se putea aştepta la o decizie de a fi eliminată pe un lot şi pe un alt lot, in cadrul aceleiaşi licitaţii, aceleiași autostrăzi, de exemplu, să nu fie eliminată, pe aceleaşi motive, ceea ce crea, desigur, o situaţie neplăcută. De asemenea, foarte multe structuri care controlează şi acest lucru trebuie să inceteze in Romania, de a avea foarte multe resurse alocate şi atribuţii pe zona de control şi mai puţin pe zona care trebuie să producă acele efecte in economie, plecand de la achiziţii publice pană la, nu ştiu, cheltuieli şi nu numai. Deci acest lucru se va schimba radical. Avem, cum spuneam, o supra-reglementare, un exces de reglementare pe tot ce insemna procedura naţională sub pragurile valorice pe care directiva le menţiona. Nu le-a cerut nimeni acest lucru, dar cum spuneam, această cutumă, să spunem, la nivelul structurilor publice, a dus la un număr excesiv de proceduri, de atribuţii, care nu făceau decat să impiedice şi, din nou, cu efecte negative in economie. Acest lucru - o să vedeţi in prezentare - a fost eliminat. Dar, sigur, se face şi o modificare, o corelare cu alte prevederi legislative din acte normative. Vă dau un exemplu: HG 907/2016, privind etapele de elaborare şi conţinutul cadru pentru studiile de fezabilitate. Erau multe acte normative cu prevederi diferite care duceau intr-un final la stopare, la, chiar, concluzii neplăcute din partea structurilor care verificau, care auditau, fie naţionale, fie la nivel european. Erau foarte multe intarzieri in evaluarea ofertelor şi mai ales in desemnarea caştigătorilor. Numărul foarte mic de personal sau, in fine, personal redus din cadrul structurii centrale de achiziţii publice, care, neputand să fie prezent, aşa cum spunea legea, la toate procedurile de achiziţie publică, ducea la incetinirea nejustificată a acestor etape de evaluare. Inclusiv acest lucru s-a modificat, in sensul că rolul Agenţiei Naţionale a fost simplificat şi nu mai este această obligaţie, de a fi prezent ca reprezentant al Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice la fiecare etapă care, pană mai ieri, era obligatorie. Erau blocări de achiziţii directe, pentru că pentru fiecare achiziţie mică, să spunem, sau necesară imediat, era obligatoriu să mergi in sistemul electronic pentru orice fel de achiziţie: cumpărai robineţi, cumpărai... nu ştiu, chiar şi birotică, erai obligat să fii prezent in sistemul de achiziţii publice electronic, ceea ce... La fel, timp indelungat, nejustificat şi desigur, la fel, intarzieri in plăţile efective. Legile care s-au modificat prin ordonanţa pe care Guvernul a adoptat-o săptămana trecută şi care va fi publicată in Monitorul Oficial maine a modificat cele patru acte normative de bază: 98, Legea 99, 100 şi 101, toate se referă la zone, să spunem, legate de partea de achiziţii publice, clasice, concesiunile, achiziţiile sectoriale şi, desigur, cele legate de remedii, adică acele contestaţii. Şi au fost cateva şi prevederi europene de care a trebuit să ţinem cont in aceste modificări. Curtea de Conturi va fi structura care va realiza acel control inclusiv pe ceea ce inseamnă modul in care achiziţia publică s-a derulat. Astfel, se elimină un control dublu pană in prezent obligatoriu, adică şi al Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice, dar şi al Curţii de Conturi a Romaniei. Aşa că prin modificările din actele normative pe care le-am menţionat puţin mai devreme, Curtea de Conturi este cea care va realiza acest control ex-post, după momentul la care s-a atribuit contractul de achiziţie publică. Cel mai scăzut preţ - este un subiect de care s-a discutat foarte mult şi am introdus in actul normativ adoptat de către Guvernul Romaniei săptămana trecută faptul că pentru produse şi servicii peste 648.288 de lei şi pentru lucrări peste 24.977 de milioane de lei se vor folosi criteriile cel mai bun raport calitate-preţ şi cel mai bun raport calitate-cost. Sub aceste plafoane se poate merge şi pe preţul cel mai scăzut. S-au clarificat şi condiţiile in care se pot modifica contractele de achiziţii publice fără să fie nevoie să reluăm procesul de atribuire. Erau situaţii in care, din motive obiective, apărea nevoia să extinzi o anumită lucrare de infrastructură, o canalizare, o alimentare cu apă, şi eram obligaţi să reluăm o procedură de achiziţie publică care, vă daţi seama, dura foarte mult, se putea bloca, actualul constructor de pe lucrarea iniţială trebuia să aştepte şi astfel erau necorelări şi inclusiv pierderi de timp şi mai ales de bani, şi nu numai, de fapt, in cazul apei potabile, să spunem, asigurarea cetăţenilor Romaniei a unui nivel european, aşa cum ne cere UE şi cum e normal să fie şi in Romania, un nivel al calităţii apei potabile la nivel european. Şi acest lucru, practic, a fost schimbat, se permite astăzi efectiv o procedură normală, logică, adică o extindere a contractului iniţial fără să mai fii obligat să reiei intregul proces de la momentul zero. De asemenea, sunt situaţii, ştim foarte bine, din păcate şi in Romania, care necesită o abordare rapidă, urgentă pentru a soluţiona, a rezolva, a remedia anumite situaţii datorate sau cauzate de... nu ştiu, calamităţi naturale. /.../
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro