[Check against delivery] Dan Suciu, purtătorul de cuvant al guvernului: Suntem astăzi impreună cu ministrul afacerilor interne, Petre Tobă, pentru că vrem să punctăm două subiecte extrem de importante. Unul ține, evident, de organizarea alegerilor, celălalt de măsurile legate de situația provocată de inundații in unele regiuni din țară. Situaţia legată de alegeri ne interesează in mod particular in acest moment. A fost şi este unul dintre obiectivele centrale şi importante ale guvernului buna organizare a procesului electoral. A fost acum etapa alegerilor locale, şi obligaţia şi prioritatea guvernului a fost o bună desfăşurare a acestui proces. Domnule ministru, vă rog să veniţi cu cateva detalii. Petre Tobă: Da. Vă mulţumesc! Bună dimineaţa! Intr-adevăr, o să vă prezint două teme. Cele două teme privesc, pe de-o parte, modul de organizare şi desfăşurare a procesului electoral, iar cea de-a doua temă - măsurile pe care le-am luat pentru gestionarea fenomenelor meteorologice periculoase. Vreau incă de la inceput să subliniez faptul că primul ministru al Romaniei, domnul Dacian Cioloş, mi-a solicitat ca pentru prima şedinţă de guvern să prezint două analize privind cele două teme, două analize din care să putem să tragem şi concluzii cu privire la cum s-au desfăşurat cele două activităţi. Din punctul de vedere al alegerilor locale, după cum foarte bine cunoaşteţi, a reprezentat o prioritate pentru Guvernul Romaniei şi una dintre principalele priorităţi ale Ministerului Afacerilor Interne, şi incă de la inceput am incercat să asigurăm un climat de normalitate, de ordine şi linişte publică pe tot parcursul procesului electoral. Incă de la inceputul anului, Ministerul Afacerilor Interne, impreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, au elaborat şapte hotărari de guvern care au reglementat modul de desfăşurare a alegerilor locale; cadrul normativ a fost completat de 24 de hotărari ale Autorităţii Electorale Permanente, precum şi de 83 de hotărari şi 16 circulare ale Biroului Electoral Central. Au fost puse in aplicare toate activităţile cuprinse in calendarul electoral, in termenele prevăzute de acest calendar. Pentru monitorizarea tuturor acestor activităţi, săptămanal, la sediul Ministerul Afacerilor Interne, am convocat Comisia Tehnică Centrală, care se ocupă de buna organizare a alegerilor. Şi vreau, incă de la inceput, să subliniez faptul că in componenţa acestei Comisii Tehnice Centrale sunt reprezentanţi din 15 ministere şi instituţii care au atribuţii in organizarea alegerilor. In colaborare cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Autoritatea Electorală Permanentă, s-au asigurat condiţiile utilizării, in premieră pentru alegerile din Romania in ultimii ani, a unui soft, a unui sistem informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de semnalare in timp real a unei posibile situaţii de vot multiplu. Anterior zilei votului, după cum foarte bine cunoaşteţi, am solicitat testarea acestui soft şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, impreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, a testat de trei ori acest sistem informatic. Totodată, vreau să cunoaşteţi că am alocat toate resursele necesare, conform solicitării instituţiei prefectului, pentru achiziţionarea tuturor materialelor necesare procesului electoral. Iarăşi este o noutate: toate fondurile necesare bunei organizări a alegerilor au fost asigurate din bugetul MAI. Totodată, am asigurat sprijin pentru Autoritatea Electorală Permanentă şi pentru Serviciul de Telecomunicaţii Speciale in găsirea și instruirea personalului tehnic auxiliar, a operatorilor de calculator, precum şi a experţilor electorali. Ministerul Afacerilor Interne, totodată, a desfăşurat o campanie naţională de informare a opiniei publice, a cetăţenilor, ocazie cu care am fost extrem de activi şi la posturile de televiziune, am distribuit in ţară 22.000 de afişe şi totodată, in mediul online, am venit cu recomandări și cu sfaturi pentru populaţie. Pe linia Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, s-au desfăşurat controale preventive la toate cele 18.616 secţii de votare, pentru a identifica eventuale riscuri la incendiu. Poliţia Romană, de asemenea, a desfăşurat activităţi preventive in diferite localităţi in ţară şi a contribuit prin activităţile derulate la buna informare a cetăţenilor. Pentru asigurarea tuturor măsurilor necesare procesului electoral, a protecţiei celor 18.616 secţii de vot, a celor 23 de locuri unde s-au tipărit buletinele de vot, precum şi cele peste 1.000 de transporturi ale materialelor electorale spre secţiile de votare au fost la datorie peste 65.000 de angajaţi ai MAI. Pe perioada campaniei electorale au fost inregistrate 1.285 de manifestări publice. Toate aceste manifestări s-au desfăşurat intr-un climat de ordine, linişte publică, fără evenimente deosebite. Numai pentru protecţia secţiilor de vot au fost in misiune in ziua alegerilor peste 23.000 de poliţişti, jandarmi, poliţişti de frontieră şi pompieri. Pentru a creşte viteza de reacţie la orice sesizare, MAI a avut peste 12.000 de specialişti constituiţi in echipe operative care au verificat toate sesizările care au fost in legătură cu procesul electoral. Aş vrea să apreciez rolul extrem de important, un rol de prevenire, de descurajare pe care l-a avut şi utilizarea sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de semnalare a votului multiplu, care, in opinia mea, şi-a atins scopul - acela de a avea un rol preventiv şi de a uşura desfăşurarea procesului de votare. In cursul zilei de ieri, de la deschiderea secţiilor de votare pană la inchidere, sistemul informatic a semnalat 245 de situaţii de posibil vot multiplu. Toate aceste situaţii in momentul acesta sunt cercetate de echipe ale poliţiei naţionale, fie că vorbim de echipe la nivel teritorial, fie de la nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Romane. Concluzionand, putem spune că aceste alegeri au fost cele mai sigure alegeri din ultimii ani, şi vin şi cu cateva procente: pe intreaga perioadă a campaniei electorale - ceea ce inseamnă campanie electorală, preziua votului, ziua votului -, numărul total de sesizări a scăzut 43%, infracţiunile sesizate sau constatate de către unităţile de poliţie au scăzut cu 51%, iar totalul contravenţiilor a scăzut cu 53%. In cazul contravenţiilor, cele mai multe au vizat filmarea sau fotografierea buletinului de vot, continuarea propagandei electorale sau comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice in preajma secţiilor de vot. Din punctul de vedere al gestionării situaţiilor de urgenţă, in acest moment situaţia la nivel naţional s-a normalizat. Ultimele avertizări hidrologice urmează să expire astăzi la ora 12:00. Este vorba de un cod galben, instituit pe raza a 13 judeţe din ţară, unde in momentul acesta nu avem probleme deosebite. Chiar dacă efectele inundaţiilor s-au accentuat la sfarşitul săptămanii trecute, trebuie precizat faptul că fenomene meteo periculoase in diverse regiuni ale ţării s-au manifestat constant in ultimele două săptămani, perioadă in care au existat intervenţii punctuale in 374 de localităţi, din 31 de judeţe. In aceste două săptămani, Administraţia Naţională de Meteorologie a emis un număr de 231 de avertizări, 19 cod portocaliu, dintre care 15 cu efecte imediate, şi 212 de cod galben, dintre care, de asemenea, 206 cu efecte imediate. Totodată, in această perioadă, Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărie a Apelor a emis un număr de 71 de atenţionări-avertizări, 7 de cod roşu, dintre care 4 cu efect imediat, şi 64 de cod galben şi portocaliu, dintre care 47 cu efect imediat. In urma acestor atenţionări-avertizări, au fost derulate multe şedinţe operative la nivelul MAI și s-a convocat Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă. Toate aceste analize au fost făcute in sistem videoconferinţă şi cu Comitetele Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă, ocazie cu care s-au stabilit măsurile concrete şi modul in care trebuie să reacţioneze atat autorităţile publice locale, cat şi sprijinul care poate fi acordat de la nivel central. Pentru a limita efectele inundaţiilor, au intervenit zilnic in această perioadă peste 5.000 de pompieri, poliţişti, jandarmi, poliţişti de frontieră, cu un număr de peste 2.200 de mijloace de intervenţie. S-a intervenit operativ pentru evacuarea preventivă a unui număr de 133 de persoane din zonele inundabile, iar un număr de 76 de persoane au fost salvate din situaţii de risc. Cu toate acestea, nu s-au semnalat localităţi izolate, in care să nu fie posibil accesul pentru salvarea de persoane aflate in pericol. La momentul primelor atenţionări de cod roşu hidrologic de inundaţii, au fost dislocați de la judeţele care nu aveau probleme către judeţele care erau sub cod roşu peste 300 de pompieri cu 40 de mijloace de intevenţie, fiind in rezervă, totodată, şi peste 300 de pompieri, pregătiţi să intervină, să fie dislocaţi, la randul lor, dacă situaţia se va inrăutăţi. Aceştia au fost mutaţi, au fost dislocaţi cu motopompe de mare capacitate, cu staţii de epurare pe raza a şapte judeţe: Neamţ, Bacău, Vrancea, Iaşi, Galaţi, Suceava şi Harghita. Putem să concluzionăm că intervenţia in teren s-a desfăşurat operativ şi, prin toate activităţile pe care noi le-am derulat, am incercat să limităm efectele negative şi, spun eu, am şi reuşit să limităm efectele negative ale fenomenelor meteo hidrologice periculoase. In cazul judeţelor care au fost afectate de aceste fenomene, am cerut prefecţilor ca, incepand de astăzi, să constituie comisii mixte de evaluare a pagubelor. Rezultatele acestor comisii le voi prezenta in sedinţă de guvern. Totodată, in incheiere aş vrea să subliniez incă o dată pentru ambele intervenţii, a existat o cooperare foarte bună intre toate structurile, fie cele care compun comandamentele sau comitetele naţionale sau judeţene pentru situaţii de urgenţă, fie cele care au compus Comisia Tehnică Centrală sau comisiile tehnice judeţene pentru buna organizare a alegerilor şi daţi-mi voie să le mulţumesc tuturor acestor instituţii, care au participat şi au fost alături de noi. Totodată, vă rog să-mi permiteţi să le adresez mulţumiri sutelor, miilor de poliţişti, jandarmi, poliţişti de frontieră, care au acţionat, care au fost in teren pentru ca cele două misiuni ale noastre să reprezinte realizări, fără să fie puse in pericol sau să se organizeze foarte bine toate aceste activităţi. Acestea reprezintă o sinteză a ceea ce am vrut să vă informez, cu menţiunea, cum v-am spus la inceput, că cele două teme vor face obiectul unor informări, pe care le voi prezenta miercuri, in şedinţa de guvern. Dan Suciu: Mulţumesc, domnule ministru. Trebuie să adaug că, in cursul acestor zile, premierul Dacian Cioloş a ţinut legătura in permanenţă cu Comitetul de Situaţii de Urgenţă si cu Ministerul Afacerilor Interne. Am considerat că nu este necesar să facem un comitet de coordonare sau un consiliu de coordonare la nivelul guvernului pentru că există competenţa şi capacitatea de reacţie propice, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne. De asemenea, in numele premierului, pot să transmit mulţumiri pentru modul in care s-a intervenit in această situaţie şi in modul in care s-a gestionat procesul electoral. Dacă aveţi intrebări pentru domnul ministru, vă rog. Reporter: Maria Toader, Antena 3 - Domnule Tobă, vorbeaţi mai devreme de 245 de situaţii, care au fost identificate de sistemul antifraudă. Daţi-ne mai multe detalii. Deci este clar că este vorba de vot multiplu, o tentativă de a se vota multiplu, şi dacă aveţi o situaţie mult mai clară unde s-au intamplat, nu ştiu, la nivel de judeţe o statistică ceva, mai multe date. Petre Tobă: Am inţeles, mulţumesc pentru intrebare. Am spus că sistemul a generat automat aceste sesizări. Vreau să ştiţi că multe dintre aceste sesizări au fost verificate şi nu s-au confirmat. Au fost multe situaţii in care cetăţenii au vrut pur şi simplu să verifice dacă intr-adevăr sistemul funcţionează, şi avem multe situaţii in care s-au dus şi au votat la o secţie, au ieşit, s-au dus la o altă secţie şi au prezentat buletinul, fără intenţia de a vota, ci doar de a testa dacă, intr-adevăr, acest sistem funcţionează. Cum v-am spus, pentru fiecare dintre aceste semnalări automate ale sistemului vom face cercetări şi, la sfarşit, Poliţia Romană va face propuneri către unitatea de Parchet competentă. Reporter: Deci, practic, cetăţenii v-au verificat vigilenţa? Petre Tobă: Au verificat vigilenţa. Pană in momentul de faţă, sunt multe situaţii, din cazurile semnalate, in care nu s-a confirmat intenţia de vot multiplu. Reporter: Am inţeles. Dar aceştia riscă ceva din punct de vedere legal? Petre Tobă: Se fac cercetări. Pe urmă vor fi făcute propuneri concrete către Parchet. Mulţumesc! Dan Suciu: Mulţumesc! Reporter: Domnule ministru, dimineaţă a fost un alt incident tragic, in care un angajat MAI, un pompier, şi-a pierdut viaţa, şi, din păcate, nici pană acum n-au reuşit să ajungă să scoată trupul lui de acolo. Ne puteţi face cateva precizări despre incidentul de azi-dimineaţă? Petre Tobă: Da. Intr-adevăr, ne confruntăm cu o altă posibilă tragedie la nivelul MAI. Pe timpul unei intervenţii in Jilava, la un incendiu, un zid s-a prăbuşit pe unul dintre pompieri. Pană in momentul de faţă, echipele de intervenţii nu au reuşit să ajungă la acesta, pentru că nu au fost inlăturate riscurile imediate care sunt in apropierea acestuia. Din ce m-au informat colegii care sunt la faţa locului, prognosticul este extrem de rezervat vizavi de colegul nostru. Facem tot efortul pentru a ajunge la el şi a incerca să acordăm primul ajutor. Aşteptăm să vedem; in momentul in care medicul va ajunge la faţa locului, vom şti exact care este starea acestuia. Este, incă o dată, un exemplu cat de periculoasă este meseria pompierului, a poliţistului. Dar este un pericol pe care şi l-a asumat fiecare dintre colegii noştri. Reporter: Domnule ministru, referitor la elicopterul căzut in Republica Moldova: a doua zi după, procurorul şef al Republicii Moldova a declarat că martorii spuneau că s-a oprit motorul in zbor. Aveţi detalii despre această ipoteză? Petre Tobă: Din păcate, mă văd in situaţia să repet ceea ce spun de fiecare dată: că eu nu comentez dosarele penale. Ce pot să vă spun e că am dispus şi s-a deplasat in Moldova o echipă complexă de cercetare la faţa locului din inspectoratul general al Poliţiei Romane, Institutul Naţional de Criminalistică. Am dispus şi s-a deplasat deja in Moldova o echipă de specialişti din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie şi, din ce informaţii avem, inclusiv specialişti din partea producătorului aparatului de zbor s-au deplasat la faţa locului, pentru a participa la anchetă. Să aşteptăm rezultatele acestei anchete. Dan Suciu: Vă mulţumesc! Vă reamintesc că după ora 14:00, după Consiliul naţional tripartit, revenim cu declaraţii pe tema respectivă. Vă mulţumesc, domnule ministru! Petre Tobă: Mulţumesc şi eu. Vă doresc o zi frumoasă!
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro