Curtea Europeana de Conturi: raportul anual

noiembrie 11, 2008

Opinia de audit a Curtii Europene de Conturi cu privire la conturile Uniunii Europene este, de aceasta data, "fara rezerve". Opinia privind operatiunile subiacente este, in linii mari, similara cu cea exprimata pentru exercitiul anterior. Curtea subliniaza necesitatea imbunatatirii sistemelor de supraveghere si de control si recomanda simplificarea reglementarilor.

Pentru prima data de la introducerea normelor contabilitatii pe baza de angajamente, Curtea a exprimat o opinie favorabila (fara rezerve) privind conturile consolidate. Conform acestei opinii, conturile anuale aferente exercitiului 2007 ofera o imagine fidela, sub toate aspectele semnificative, a situatiei financiare a Comunitatilor Europene, precum si a rezultatelor operatiunilor si a fluxurilor de numerar subiacente.

De asemenea, Curtea exprima o opinie favorabila cu privire la legalitatea si regularitatea din anumite domenii, cum ar fi administratia Uniunii. Cu toate acestea, pentru majoritatea domeniilor de cheltuieli, Curtea nu poate exprima o opinie favorabila. Chiar daca cea mai mare parte a platilor verificate de Curte se efectueaza in conformitate cu reglementarile, Curtea constata in continuare ca
platile efectuate catre beneficiari finali, cum ar fi fermierii sau promotorii de proiecte cu finantare UE, sunt afectate de un nivel de eroare prea ridicat (nerespectarea reglementarilor).

Ca si in anii anteriori, politicile de coeziune (42 de miliarde de euro) constituie domeniul cel mai afectat de erori. Conform estimarii realizate de Curte pe baza esantionului examinat, cel putin 11 % din valoarea declaratiilor de cheltuieli rambursate nu ar fi trebuit rambursata. In agricultura si resurse naturale (51 de miliarde de euro), indicele de eroare global estimat continua sa fie semnificativ. Data fiind complexitatea normelor care reglementeaza acest domeniu, dezvoltarea rurala determina o parte excesiv de mare din acest indice de eroare. In cazul cheltuielilor din cadrul Fondului european de garantare agricola (FEGA), Curtea estimeaza ca valoarea indicelui
de eroare se situeaza cu putin sub pragul de semnificatie. S-a constatat o scadere a indicilor de eroare estimati pentru anumite domenii de cheltuieli, in special in cazul celor care se incadrau anterior la titlurile Politici interne si Actiuni externe, insa aceasta
scadere nu este suficienta pentru a influenta imaginea de ansamblu.
Comisia lucreaza din anul 2000 la un program de reforma menit sa imbunatateasca gestiunea bugetului UE, printre altele si prin intermediul unui plan de actiune lansat in 2006. Referitor la exercitiul 2007, Curtea a constatat ca sistemele de supraveghere si de control ale Comisiei au continuat sa se imbunatateasca, observand in special ameliorarea procesului de monitorizare si de raportare. Pana la sfarsitul acestui exercitiu au fost puse in aplicare mai mult de doua treimi din subactiunile cuprinse in acest plan de actiune. Totusi, este inca prea devreme pentru o evaluare a acestui impact.

Imbunatatirea controalelor de la un nivel superior - cum ar fi supravegherea de catre Comisie a controalelor efectuate de statele membre - nu poate compensa insuficienta controalelor de la un nivel inferior, cum ar fi verificarile la fata locului. Beneficiile generate de cresterea numarului controalelor de la nivel inferior trebuie insa raportate la costuri. Curtea incurajeaza autoritatile politice ale Uniunii sa isi finalizeze analiza cu privire la definirea unui nivel rezonabil de risc de eroare.

Curtea invita, de asemenea, sa se acorde atentia cuvenita simplificarii - de exemplu in domeniile dezvoltarii rurale si cercetarii. Norme si reglementari bine concepute, a caror interpretare este fara echivoc si a caror aplicare este simpla, reduc riscul producerii de erori.
"Ca si in anii anteriori, formulam o serie de recomandari care vizeaza posibilitatile de imbunatatire a gestiunii fondurilor UE in cadrul structurii actuale. Cu toate acestea, in contextul actual al revizuirii bugetului, Curtea subliniaza necesitatea unui demers radical de reflectie in ceea ce priveste conceptia programelor de cheltuieli. Acest demers de reflectie poate consta in simplificare, dar si in
analiza critica a ceea ce trebuie sa constituie nivelul corespunzator de putere de decizie care ar trebui sa fie disponibil pe plan national, regional si local", declara dl Vitor Caldeira, presedintele Curtii. Raportul anual al Curtii referitor la executia bugetului UE privind exercitiul financiar 2007 este disponibil la adresa: http://eca.europa.eu/products/AR07

Contributia Curtii la consultarea publica actuala referitoare la revizuirea bugetului UE, lansata de Comisie in toamna anului 2007, este disponibila la adresa: http://eca.europa.eu/portal/page/portal/publications/auditreportsandopinions/opinions

Comisia detine responsabilitatea, fie exclusiva, fie in cooperare cu statele membre, a executiei bugetului UE, care s-a ridicat, in 2007, la plati in valoare totala de 114 miliarde de euro.

Curtea de Conturi este auditorul extern care verifica executia acestui buget. Rapoartele anuale intocmite de aceasta furnizeaza o baza pentru procedura de descarcare de gestiune desfasurata de Parlamentul European si de Consiliu.

Raportul este disponibil la adresa http://eca.europa.eu/products/AR07

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro