CUM SA ECONOMISITI BANII IN DISPUTELE CU CREDITORII APELAND LA MEDIATORII, MEMBRII AI UNIUNII MEDIATORILOR BANCARI

august 2, 2010

Uniuniunea Mediatorilor Bancarii prin statut, este unica asociatie profesionala a mediatorilor specializata in medierea conflictelor dintre institutiile de credit si clientii acestora care va poate ajuta sa treceti peste problemele pe care le aveti fara a mai ajunge intr-o sala de tribunal, unde sa pierdeti timp si bani.

Intermedierea litigiului pe care il aveti cu banca / debitorul, de catre un mediator specialist, membru al Uniunii Mediatorilor Bancari va poate scuti de multe cheltuieli.

Dupa cum stiti, bine-cunoscuta criza financiara a facut multe victime printre dvs, cei cu credite la bancile din Romnia.

Rolul mediatorului bancar, membru al Uniunii Mediatorilor Bancari, este acela de a media, respectiv de a facilita comunicarea dintre creditor si debitor.

Potrivit art. 6 din Legea 192/2006, incepand cu 03 martie 2010, organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati cu atributii jurisdictionale sunt obligate prin lege, sa informeze partile( banca/debitor), asupra posibilitatii si a avantajelor folosirii procedurii medierii si sa le indrume sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele.

Deasemenea, in OUG NR. 50 din 2010, privind contractele de credit pentru consumatori, publicata in M.O AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 389/11.VI.2010, au fost introduse clauze cu privire la folosirea procedurilor de mediere, atat de catre institutiile de credit cat si de catre consumatori.

Astfel, ordonanta in cauza, care a intrat in vigoare le data de 21.06.2010, da posibilitatea creditorului cat si debitorului sa isi rezolve problemele litigioase prin folosirea cailor alternative, extrajudiciare, respectiv prin mediere, fara a lua dreptul consumatorului de a sesiza instanta ori ANPC.

Multi dintre cei implicati n conflicte cu bancile au anumite retineri si nu apeleaza la astfel de specialisti pentru ca traiesc cu impresia ca tin partea bancilor.

Lucru gresit inteles.Mediatorul bancar, membru UMB, este independent, neutru si impartial, el isi desfasoara activitatea in conditiile Legii 192/2006 cu privire la mediere.

Solutionarea conflictului depinde exclusiv de acordul partilor, misiunea principala a mediatorului fiind doar aceea de a sprijini partile sa ajunga la un acord, cu respectarea legii medierii si a Codului de Etica Si Deontologie profesionala a mediatorilor.

In prezent , Uniunea Mediatorilor Bancari dispune de mediatori specializati in mediere bancara care au urmat cursuri de pregatire in domeniu, necesare pentru formarea si mentinerea la standarde ridicate, ca in orice profesie liberala.

Un mediator bancar, membru al Uniunii Mediatorilor Bancari poate solutiona foarte multe conflicte, fie ca este vorba despre unele aflate deja pe rolul instantelor, fie ca nu s-a ajuns pana la a formula o chemare in judecata.

Important este ca atat bancile cat si debitorii aflati in conflict sa doreasca sa se nteleaga si sa evite irosirea banilor Si a timpului prin tribunale.

Firmele care apeleaza la un mediator bancar, membru al Uniunii Mediatorilor Bancari, beneficiaza de confidentialitate si evita astfel expunerea publica a problemei.

Un lucru imbucurator pentru restantieri este ca, medierea poate fi folosita si in faza executarilor silite.

Nimic nu impiedica partile sa incheie un acord de mediere si ulterior unei proceduri judiciare, adica in faza de executare silita a unei hotarari judecatoresti.

Aceasta mediere se bazeaza pe principiul disponibilitatii partilor care caracterizeaza procesul civil si care este aplicabil inclusiv in faza de executare silita.

Ce tipuri de conflicte pot fi solutionate prin apelarea la un mediator, membru al Uniunii Mediatorilor Bancari.

Cazuri ce pot fi sesizate de catre banca:

* Neexecutarea obligatiilor asumate prin contract fata de banca (cel mai frecvent neplata de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura- rate, dobanzi, penalitati- catre banca creditoare; plata ratelor la credit si a dobanzilor, cu intarziere, in mod reperat; instrainarea/ascunderea bunurilor aduse in garantie, fara acordul/stirea bancii);
* Declansarea procedurii insolventei de catre clientii debitori, in mod abuziv si fara temei legal, cu scopul de a impiedica banca si restul creditorilor in realizarea creantei sale;
* Refuzul nejustificat al clientilor debitori de a considera restructurarea prin rescadentare, reesalonare a unei facilitati de credit cu restante, propusa de Banca, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita, insolventa, etc.
* Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clientii debitori/garanti a angajatilor bancilor creditoare cu ocazia indeplinirii atributiilor de serviciu;
* Reclamatii nejustificate si abuzive fata de banci adresate autoritatilor si institutiilor publice, cu scopul de impiedica realizarea creantei Bancii.

Cazuri ce pot fi sesizate de catre clienti:

* Majorarea dobanzilor si/sau a marjelor de profit si risc, stabilite ca fiind fixe pe perioada derularii intregului contract;
* Perceperea unor comisioane suplimentare;
* Introducerea in contractele de credit a unor clauze considerate de clienti ca fiind abuzive sau care nu sunt intelese de clienti;
* Informatii incomplete sau neclare cu ocazia incheierii/modificarii contractelor;
* Necomunicarea majorarii ratei dobanzii atunci cand aceasta nu are legatura cu un indice de referinta, public;
* Modificarea clauzelor contractelor fara consultarea si acordul partilor contractante si neincheierea unui act aditional, semnat de ambele parti;
* Erori in procesarea tranzactiilor cu carduri;
* Erori in procesarea tranzactiilor efectuate de clienti prin online/internet banking;
* Inregistrari eronate ale clientilor in Centrala Riscurilor Bancare(CRB) si in Biroul de Credit;
* Prelucrarea cu intarziere a ordinelor de plata.

Cadrul legal:

* Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare;
* Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, act normativ care face trimitere expresa la posibilitatea atat a creditorului cat si a debitorului sa isi rezolve problemele litigioase prin folosirea cailor alternative, extrajudiciare, respectiv prin mediere (art. 85).
* Statutul, Actul Constitutiv si Hotararea Judecatoreasca nr.313/PJ/2009 de atribuire a personalitatii juridice Uniunii Mediatorilor Bancari.
 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro