Succesul primei misiuni SpaceX cu echipaj uman a determinat NASA să reacţioneze foarte optimist cu privire la viitorul misiunilor spaţiale cu echipaj uman, transmite luni Space.com.
Programată să aibă loc pe 27 mai, misiunea Space X a fost amânată pentru 30 mai, când a și fost făcută lansarea, după 10 ani, a navetei Crew Dragon, făcută de astronauţi americani, de pe pământ american, cu tehnologie americană.
NASA a ales SpaceX în 2016, una din cele două companii private (Boeing este cea de-a doua) care vor prelua sarcina de a asigura transportul astronauţilor spre şi dinspre ISS.
Crew Dragon este varianta adaptată pentru echipaj uman a capsulei cargou Cargo Dragon, un vehicul cu pilot automat care este folosit pentru reaprovizionarea ISS în cadrul unui contract cu NASA din 2012, și are capacitatea de a transporta 4 astronauţi, dar, în caz de nevoie, poate transporta chiar și șapte.
Capsula a fost lansată în spaţiu prin intermediul unei rachete Falcon 9, construită tot de compania lui Elon Musk.
Atât capsula Crew Dragon cât şi racheta Falcon 9 sunt reutilizabile, costurile misiunilor fiind astfel reduse substanţial. Capsula Crew Dragon este dotată cu un sistem de evacuare de urgenţă conceput să desprindă în mod automat capsula de racheta portantă în cazul unui incident la lansare. SpaceX a demonstrat că acest sistem funcţionează într-o serie de teste, dintre care ultimul a avut loc în cursul acestui an.
Cei doi astronauți care au plecat în misiune la bordul SpaceX Dragon sunt astronauţii NASA Bob Behnken (48) şi Doug Hurley (53), fiecare cu câte două misiuni spaţiale la activ. Behnken a fost comandantul de operaţiuni comune al misiunii, în timp ce Hurley a fost desemnat comandantul capsulei Crew Dragon.
Capsula a fost dotată cu panouri solare care pot funcţiona în condiţii optime doar 119 zile în spaţiu. Cei doi astronauți au purtat costume concepute tot de compania lui Elon Musk, SpaceX, conform Space.com. Costumele sunt complet diferite de cele portocalii cu care se echipau astronauţii în era navetelor spaţiale construite de NASA: dintr-o singură bucată, cu o libertate de mişcare mult mai mare faţă de costumele voluminoase folosite anterior şi care poartă denumirea de ACES (acronimul de la Advanced Crew Escape Suit).
Lansarea a reprezentat momentul în care sectorul privat începe să transporte oameni în spaţiu în mod "fiabil şi ieftin", după cum a declarat, citat de Financial Times, la momentul lansării Peter Diamandis, fondatorul X Prize, proiectul prin care a avut loc primul zbor privat până la limita spaţiului cosmic acum 16 ani.
„Este vorba de primul sistem spaţial construit în totalitate în mediul comercial şi antreprenorial. Ceea ce face Elon Musk este extraordinar, depăşind industriile subvenţionate de stat din SUA, Rusia şi China", subliniază Peter Diamandis,
Multe dintre tehnologiile utilizate de SpaceX au fost construite prin programele spaţiale guvernamentale în ultimii 60 de ani, compania fiind pe "umerii unor giganţi", subliniază Greg Autry, fost ofiţer de legătură al Casei Albe la NASA.
După suspendarea zborurilor navetelor spaţiale în 2011, Statele Unite au fost nevoite să apeleze la Rusia pentru a transporta astronauţi pe Staţia Spaţială Internaţională, iar costurile au crescut mult.
Dennis Tito, primul turist spaţial, a plătit 20 de milioane de dolari în 2001 pentru a ajunge la Staţia Spaţială Internaţională cu o rachetă rusească. Acum, preţul a ajuns la 90 de milioane de dolari.
O piaţă comercială competitivă ar putea readuce preţul sub 50 de milioane de dolari, apreciază Greg Autry.
Sursa: europalibera.org
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro