Corpul de control al primului ministru verifica CNADR

Corpul de Control al Primului-ministru a finalizat de curand un control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A. care a avut ca scop identificarea cauzelor care au determinat intarzieri in executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate in derulare. Perioada supusa verificarii a fost 1.01.2007 – 31.08.2012.

In urma analizei efectuate de Corpul de control al Primului-ministru a unui numar de 31 de contracte de lucrari privind reabilitarea/modernizarea si construirea de drumuri nationale si autostrazi, in cadrul carora au fost inregistrate intarzieri in executia lucrarilor, au fost identificate urmatoarele cauze care au stat la baza acestor intarzieri:
Una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe santier a firmelor de constructii care executau contractele analizate. Astfel, desi pe hartie prezentau personal suficient si utilaje pe masura lucrarilor angajate, in teren situatia era cu totul alta. Aceasta cauza a stat la baza inregistrarii unor intarzieri in executia lucrarilor privind:
1. Reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova – Lotul 1in baza contractului nr. POST/2011/2/1/011/02, in valoare de 140.651.991,76 RON (fara TVA) incheiat cu SHAPIR STRUCTURES 1991 ltd. Desi lucrarile trebuiau finalizate la 3.5.2013, la sfarsitul lunii iunie 2012 erau executate doar 17,23% din lucrarile contractate
2. Reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova – Lotul 2 in baza contractului POST/2011/2/1/011/01 in valoare de 136.567.609,44 RON (fara TVA), incheiat cu asocierea dintre SC ROMSTRADE SRL, SC EZENTIS INFRAESTRUCTURAS SA si SC EUROCONSTRUCT TRADING 98 SRL. Desi lucrarile trebuiau finalizate la 4.05.2013, la sfarsitul lunii iunie 2012 erau executate doar 13,29% din lucrarile contractate. Potrivit procesului-verbal al sedintei lunare de management nr.12 din data de 30.05.2012 la care au participat reprezentantii CNADNR, ai constructorilor si ai consultantului „Beneficiarul a atras atentia Constructorului asupra faptului ca termenul limita prevazut pentru indeplinirea actiunilor impus prin Instiintarea de Remediere emisa se apropie de final, iar Constructorul nu detine resursele necesare (materiale, personal,combustibil) pentru a inregistra progresul necesar recuperarii intarzierilor acumulate”, iar consultantul a adaugat faptul ca „activitatea pe santier pana la aceasta data a Asociatului SC EUROCONSTRUCT a fost aproape inexistenta”.

3. Constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal, in baza contractului POST/2010/2/1/007/02, in valoare de 44.472.173,75 RON (fara TVA) cu SC ROMSTRADE SRL. Desi data prevazuta pentru finalizarea lucrarilor este de 3.05.2013, la sfarsitul lunii februarie 2012 erau executate doar 5,79% din lucrarile contractate. Cu toata ca, inca de la sfarsitul lunii februarie 2012, consultantul a atras atentia asupra faptului ca „progresul fizic inregistrat de catre constructor de la data ultimei intalniri de management este 0, pe parcursul lunii anterioare, nefiind executat nici un tip de lucrare”, iar Beneficiarul a subliniat faptul ca la acel moment se inregistreaza un progres redus in executia lucrarilor si, ca pe „santier nu exista materiale, nu exista personal, organizarea de santier nu este definitivata, situatia nu se remediase nici dupa doua luni.

4. Reabilitarea DN 76 in baza contractului nr.5R12/28.08.2009 in valoare de 170.868.859,22 RON (fara TVA) incheiat cu SC Construct MOD SRL. Desi data la care lucrarile trebuiau finalizate este 3.10.2013, la sfarsitul lunii mai 2012 erau executate doar 8,51% din lucrarile contractate. Prin „Instructiunea” din data de 18.08.2011, consultantul a solicitat constructorului inlocuirea personalului cheie care nu avea calificarea sau experienta necesare executarii lucrarilor si angajarea unui „topograf cu experienta pentru a evita neconformitatile suplimentare”, mentionand totodata ca neindeplinirea obligatiilor „privind echipamentele si utilajele declarate in documentele de licitatie (exemplu in raportul lunar, 14 camioane iar in raportul zilnic 5 camioane, excavatoare 5 iar in raportul zilnic 3)” reprezinta „un grav esec contractual”.
O alta cauza majora a intarzierilor in contractele in derulare la CNADNR o reprezinta utilizarea de catre constructori a acelorasi utilaje dar si acelasi personal in cadrul mai multor contracte de lucrari, executate in aceeasi perioada de timp. Conform Notei Directiei Achizitii cu Finantare Externa nr.18/4201/21.08.2012, in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica de lucrari, se solicita ofertantilor prezentarea unor documente care sa ateste dreptul de proprietate sau de folosinta asupra unei statii de asfalt si a unui laborator autorizat. Neprezentarea unor astfel de documente conduce la respingerea ofertei ca inacceptabila. Totodata, pentru dovedirea capacitatii profesionale, ofertantii trebuie sa prezinte lista cu „personalul cheie”, respectiv personalul tehnic de specialitate cu experienta profesionala in lucrarile de infrastructura rutiera precum si calificarile acestora. In urma analizei efectuate de catre Corpul de control al Primului-ministru au fost identificate situatii in care, in scopul obtinerii contractelor de lucrari, constructorii au indicat in cadrul unor oferte depuse in proceduri de atribuire diferite, faptul ca aceleasi utilaje si acelasi personal-cheie vor fi utilizate pentru executia unor lucrari de infrastructura rutiera in santiere diferite, in aceeasi perioada de timp. Astfel, SC ROMSTRADE SRL a prezentat aceeasi instalatie de preparat mixturi asfaltice in doua oferte care au stat la baza obtinerii contractelor derulate in aceeasi perioada, si anume: contractul nr. POST/2010/2/1/007/01 semnat la data de 31.01.2011 pentru constructia variantei ocolitoare a municipiului Caracal si contractul nr POST/2010/2/1/008/2, semnat la 22.03.2011 pentru mdoernizarea DN 5 Bucuresti- Adunatii Copaceni. Situatii asemanatoare au fost constatate si in cazul constructorilor SC TEHNOSTRADE SRL si SHAPIR STRUCTURES LTD.
Conform situatiei nr.22/335/28.08.2012 prezentate de CNADNR, la data intocmirii situatiei, unii constructori executau in paralel mai multe lucrari de infrastructura rutiera. Astfel, SC ROMSTRADE SRL avea in derulare 23 de contracte de lucrari, SC SPEDITION UMB SRL – 19 contracte, SC STRACO GRUP SRL – 20 de contracte, SC TEHNOSTRADE SRL -13 contracte, STRABAG AG – 6 contracte, SC STRABAG SRL – 10 contracte, SC DELTA ACM 93 SRL 0 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte si ASTALDI Sp.A – 7 contracte.
Raportul Corpului de Control al Primului-ministru a fost transmis Ministerului Transporturilor si Infrastructurii precum si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA pentru a dispune masurile necesare vizavi de cele constatate.