Corpul de control al Primului-ministru a efectuat o verificare la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc pentru perioada de activitate cuprinsa intre 01.01.2010-25.08.2012. În urma acestei actiuni, s-au constatat urmatoarele:
1. Prin HG 134/2010 pentru modificarea si completarea HG nr. 1372/2009 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc, a fost modificat cadrul normativ de organizare si functionare a Institutului, fiind eliminat textul care reglementa scopul principal pentru care a fost infiintat Institutul in anul 2005, respectiv acela de "Investigare stiintifica si identificare a crimelor, abuzurilor si incalcarilor drepturilor omului pe intreaga durata a regimului comunist in Romania, precum si sesizarea organelor in drept in acele cazuri in care sunt depistate situatii de incalcare a legii." Prin urmare, in perioada 2010-2012 activitatea desfasurata in cadrul Institutului a constat doar in cercetarea stiintifica a istoriei comunismului, fiind astfel modificata, in mod esential, ratiunea existentei acestuia.
2. Pe langa Institut functioneaza un Consiliu Știintific, care are rolul de a stabili obiectivele generale ale Institutului si de a analiza rezultatele obtinute in raport cu rolul si atributiile acestuia. Consiliul Știintific este compus din presedintele acestuia, numit prin decizie a Primului-ministru, pe o perioada de 5 ani si 14 membri, numiti tot prin decizie a Primului-ministru, la propunerea presedintelui Consiliului Știintific. Prin decizia Primului-ministru nr.112/26.02.2010 a fost numit in functia de presedinte al Consilului Știintific, Tismaneanu Vladimir, iar prin decizia nr.146/28.04.2010 au fost numiti ceilalti 14 membri ai Consiliului Știintific din care 3 domiciliaza in SUA, 2 in Franta, unul in Canada, unul in Marea Britanie, unul in Germania, unul in Polonia, unul in Ungaria si 4 in Romania. Prin HG 1372 se prevede, in mod expres, faptul ca pentru activitatea depusa, presedintele Consiliului Știintific si membrii sai nu sunt remunerati. Din aceasta norma imperativa rezulta, in mod evident, faptul ca presedintele si membrii Consiliului Știintific nu sunt salariati ai Institutului, ca intre acestia si Institut nu iau nastere si nu se deruleaza raporturi de munca sau de serviciu. Prin urmare, intreaga activitate desfasurata de catre presedintele si membrii Consiliului Știintific trebuie sa se realizeze fara a primi in schimb o remuneratie sau alte avantaje materiale similare unei remuneratii.
În realitate, in perioada 01.03.2010-31.05.2012, din bugetul IICCMER au fost decontate cheltuieli cu telefonia mobila in cuantum total de 43.155,33 RON presedintelui Consiliului stiintific, Tismaneanu Vladimir, desi nu au existat raporturi de munca si de serviciu conform legii, nefiind incheiat vreun contract individual de munca sau alt tip de contract in baza caruia sa fi dobandit dreptul de a obtine avantaje in bani sau natura.
De asemenea, in perioada 2010-2011, IICCMER a efectuat cheltuieli din bugetul propriu (constituit din fonduri publice de la bugetul statului) in suma totala de 104.988,85 RON, in legatura cu organizarea si desfasurarea sedintelor anuale ale Consiliului Știintific, respectiv cheltuieli cu transportul, cazarea si masa pentru presedintele Tismaneanu Vladimir si unii membri ai Consiliului, fara a exista baza legala care sa permita efectuarea unor astfel de cheltuieli. Mai mult, cu adresa nr.6.655/DNA/26.04.2010, Secretariatul General al Guvernului a comunicat reprezentantilor IICCMER ca "HG nr.1372/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, nu prevede faptul ca aceste cheltuieli (privind transportul, cazarea si masa presedintelui si membrilor Consiliului Știintific) se suporta din bugetul Institutului, aprobat pentru anul 2010 - motiv pentru care apreciem, ca nu exista baza legala pentru plata acestora."
În conditiile in care ordonatorul principal de credite a comunicat faptul ca "nu exista baza legala pentru plata" acestor cheltuieli, conducerea Institutului a decis ca aceste cheltuieli sa fie efectuate totusi din bugetul Institutului, dintr-un alt titlu bugetar respectiv 59- "alte cheltuieli", articolul 22 -"actiuni cu caracter stiintific si sociologic-cultural". Astfel, prin crearea unei aparente de legalitate si prin eludarea legii, au fost intocmite de secretarul Consiliului Știintific si aprobate de presedintele executiv, referiri privind organizarea unor "actiuni culturale" la care au participat exclusiv membrii Consiliului Știintific.
Conform referatelor justificative realizate de secretarul stiintific, Iacob Bogdan si de presedintele executiv al Institutului, Stanomir Ioan, in aceeasi perioada a anului 2010 (9-30 Iunie) s-a aprobat "proiectul" intitulat "Stagiu de coordonare a activitatii de cercetare a IICCMER si de finalizare a agendei stiintifice pentru anul 2010", care in fapt reprezinta justificarea platii cazarii si a mesei, timp de 21 de zile la Vila lac 2 pentru presedintele Consiliului Știintific -Tismaneanu Vladimir.
3. În perioada 1.01.2010-30.06.2012, din bugetul IICCMER au fost decontate cheltuieli in legatura cu deplasarea in strainatate a unor angajati ai Institutului in suma totala de 170.354,30 RON, desi in invitatia atasata la documentele justificative se specifica faptul ca toate costurile vor fi suportate de organizatori sau erau actiuni care nu aveau legatura cu obiectul de activitate al Institutului. Astfel, in anul 2010 au fost decontate cheltuieli pentru 24 de deplasari in strainatate din care: 4 in SUA, 5 in Ungaria, 3 in Republica Moldova, cate 2 in Belgia, Polonia si Germania si cate una in Cehia, Ucraina, Serbia, Marea Britanie, Austria si Franta. În anul 2011, au fost decontate cheltuieli aferente unui numar de 31 de deplasari in strainatate, din care: 6 deplasari in SUA, 6 in Franta, 5 in Belgia si 5 in Germania, 3 in Marea Britanie, 2 in Polonia si cate una in Cehia, Austria, Elvetia si Ungaria.
Secretarului stiintific, Bogdan Iacob, i s-au decontat cheltuieli de transport si diurna aferente efectuarii unei vizite in Washington D.C., S.U.A., in perioada 10-21.02.2011, in scopul "pregatirii impreuna cu presedintele Consiliului stiintific, profesorul Vladimir Tismaneanu, a intalnirii Consiliului stiintific din anul 2011 si definitivarea planului de proiecte pe 2011".
Directorului stiintific Mihail Neamtu i s-au decontat mai multe deplasari in strainatate din bugetul IICCMER, una dintre acestea fiind la Boston in perioada 02-05.04.2011. Potrivit referatelor nr.522 din 9.03.2011, intocmit de Neamtu Mihail, deplasarea sa in S.U.A. urma sa se faca in scopul participarii sale la "Expozitia fotografica” si, respectiv, la dezbaterea stiintifica despre "Mineriade, violenta statatala si rezistenta civila" realizata la Assumption College (Worcester, Mass.,SUA) si New York. La acest referat au fost atasate urmatoarele invitatii adresate lui Neamtu Mihail:
- invitatia din data de 4.03.2011 a ICR New York privind participarea in perioada 05-09.04.2011 la New York la un eveniment de prezentare a expozitiei fotografii-documentare "Rezistenta civila si violenta statului, urmata de o masa rotunda cu aceeasi tema", pentru care ICR New York urma sa acopere "Cheltuielile legate de deplasarea la N.Y. a domnului Mihail Neamtu: transport cu avionul pe ruta Boston-N.Y. la data de 5 Aprilie, cazare la hotel in New York si cheltuieli de masa la New York in perioada 05-09 Aprilie."
- invitatia din data de 14.03.2011, facuta de catre Departamentul de Sociologie -Antropologie din cadrul Colegiului Assumption din Worcester pentru "extinderea unei invitatii pentru prezentarea expozitiei de fotografie Rezistenta civila si violenta statatala in Romania post-socialista la Colegiul Assumption in perioada 4-5 aprilie 2011." Într-un numar de 20 de cazuri nu au fost intocmite rapoarte la intoarcerea in tara, din care 9 cazuri vizeaza deplasare in strainatate ale lui Neamtu Mihail, director stiintific in cadrul Institutului.
4. În anul 2010 IICCMER nu a finalizat niciun proiect de cercetare a istoriei regimului comunist si nu a stabilit care au fost rezultatele concrete ale cercetarilor realizate in cursul anului, conform atributiilor stabilite prin lege, iar in anul 2011, din 8 proiecte de cercetare care aveau termen de finalizare in acest an, a fost finalizat unul singur, prin publicarea " Dictionarului ofiterilor si angajatilor civili ai Directiei Generale a Penitenciarelor, Aparatul central (1948-1989) vol. II."
5. La data de 16.09.2011, Grosescu Raluca, director al Departamentului politici publice si parteneriate din cadrul IICCMER a intocmit Referatul de necesitate inregistrat cu nr. 1639/16.09.2011, aprobat de presedintele Stanomir Ioan in care se solicita "achizitia unor servicii de corectarea in limba franceza a manuscrisului intitulat "Les communistes dans l'apres-comunisme.Trajectoires de conversion politique de la nomenklatura roumaine apres 1989", fara a preciza cine este autorul acestei lucrari si de ce este necesara achizitii unor astfel de servicii. În fapt, autorul acestei lucrari este directorul initiator, Grosescu Raluca. Astfel, manuscrisul care a facut obiectul serviciilor de corectare este publicat pe website-ul IICCMER si pe website-ul de teze de doctorat din Franta (http://www.theses.fr/2010PA100073) si reprezinta lucrarea de doctorat sustinuta la Paris in data de 02.06.2010, de catre Grosescu Raluca, ceea ce demonstreaza faptul ca la data intocmirii referatului, aceasta lucrare era deja publica.
Potrivit dispozitivelor art.23, alin. (1) din Legea nr.78/2000 privind prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, "persoanele cu atributiile de control sunt obligate sa instiinteze organul de urmarire penala sau, dupa caz, organul de constatare a savarsirii infractiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezulta indicii ca s-a efectuat o operatiune sau un act ilicit ce poate atrage raspunderea penala, potrivit prezentei legi."
Prin urmare, Corpul de control al Primului-ministru, ca organ de control administrativ, va sesiza organele de urmarire penala in legatura cu posibile fapte de natura penala in acest caz.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro