Consumatorii si leul greu

Bucuresti, 18 Mai 2005 – APC România a realizat, în perioada 5 – 10 mai 2005, un sondaj la nivelul consumatorilor din Bucureşti pe un eşantion de 150 de respondenţi. Obiectivele acestui sondaj au fost: cunoşterea opiniilor şi aşteptărilor consumatorilor faţă de introducerea leului greu; aprecierea nivelului de cunoştere al consumatorilor privind aspectele legate de subdiviziunea leului greu, conversia dintre leul greu şi leul vechi; reliefarea problemelor percepute de către consumatori a fi importante în corelaţie cu introducerea şi utilizarea în paralel a ROL şi RON.

Potrivit Directorului Centrului de Consultanţă şi Informare a Consumatorilor, Răzvan Resmeriţă, rezultatele studiului realizat de APC Romania se prezintă astfel:
· 76% preferă să primească restul doar în leul greu
· 45% apreciază că nu vor avea probleme, dar dintre aceştia, marea majoritate (82%) au avut dificultăţi la conversia dintre leul nou şi vechi. Aceştia sunt în general persoane cu vârsta între 18 şi 30 de ani.
· 32% au greşit la exprimarea în bani a sumei de 0,5 lei grei (jumătate fiind persoane tinere)
· 29% apreciază că nu este necesară denominarea, dintre aceştia majoritatea (62%) fiind persoane tinere (18-30 ani)
· 29% au greşit la conversia în bani a sumei de 0,05 lei grei (jumătate fiind tineri)
· 27% au greşit la calcularea unui rest de 90 bani (din nou, jumătate fiind tineri)
Dintre problemele anticipate de consumatori, rezultatele indică următoarele priorităţi:
· 23% consideră că vor fi neplăceri cu primirea restului
· 24% consideră că vor avea dificultăţi cu conversia dintre leul greu şi leul vechi
Conform acestor rezultate, Emil Bojin, expertul APC România, recomandă următoarele acţiuni :
· atenţie specială trebuie acordată informării şi educării tinerilor (18-30 de ani)
· campanie de informare privind subdiviziunea leului greu (banul)
Totodată, în prisma analizării problemelor întâmpinate de consumatorii din statele membre ale Uniunii Europene în urma introducerii monedei euro, APC România recomandă şi o:
· cercetare privind evoluţia preţurilor, cu atenţie specială în domeniul serviciilor.