Comunicat: Taxele la autovehicule din noul Cod Fiscal

ianuarie 11, 2007

Este necesară o preocupare concertată pentru protecţia mediului şi a siguranţei în trafic în situaţia unui aflux de autovehicule rulate.

Consecventa cu pozitia exprimata de la bun inceput, APIA sustine intinerirea parcului national auto, acest fapt avand efecte benefice atat asupra mediului inconjurator cat si pentru siguranta in trafic.

In acest context, o politica fiscala de incurajare a achizitiei de autovehicule moderne, cat mai performante si mai putin poluante, dublata de derularea unui program de innoire a parcului auto (“prima de casare”) sunt instrumente de politica sectoriala care tin cont de realitatile europene dar si de existenta în Romania a unei industrii auto competitive, capabila sa produca autovehicule conform celor mai exigente standarde de poluare. Iar acest lucru trebuie încurajat.

Autovehiculele rulate (second-hand) de varsta înaintata sunt privite peste tot in Europa ca un pericol pentru viata cetatenilor, datorita poluarii aerului (un automobil Euro IV, este de cca. 5 ori mai putin poluant fata de unul Euro I si de 6-10 ori fata de unul non-Euro) si a periclitarii sigurantei traficului, iar mai nou, ca o povara pentru economie, datorita costurilor generate de reciclarea vehiculelor ce in scurt timp ajung sa fie scoase din uz. Eforturile Comisiei Europene de adoptare cat mai rapida a standardelor de poluare Euro5 (din 2009) si Euro6 (din 2014) sunt un argument in acest sens, Comisia Europeana apreciind ca introducerea acestor norme vor duce la o crestere a beneficiilor legate de sanatate cu cifre cuprinse intre 60-90%, ca urmare a reducerii nivelului de noxe emise de catre autovehiculele echipate cu astfel de motoare.

Referitor la recentele pozitii impotriva unei astfel de politici, aparute in presa, credem ca ele slujesc unor interese particulare, fiind totusi de natura sa induca la diverse nivele de decizie politica si institutionala – prin referirile la actiunile in domeniu ale CE -, o perceptie gresita asupra situatiei reale si a obiectivelor urmarite. Incercam deci, in cele de urmeza, sa facem clarificarile necesare.

1. In acest moment, la nivel european se pune un accent tot mai mare pe crearea unui sistem in care aspectele legate de mediu sa constituie elemente definitorii ale oricarei politici publice pe termen scurt si mediu, inclusiv prin folosirea unui sistem de taxe si impozite care sa favorizeze introducerea pe piata a unor autovehicule cat mai putin poluante si mai sigure din punct de vedere al circulatiei in trafic.

Pana la realizarea unui astfel de sistem unitar, mecanismele aflate in vigoare in diverse state ale UE aplica din plin principiul “cel care polueaza mai mult plateşte mai mult”, pentru a acoperi costurile mai mari de depoluare. Iar acest principiu isi gaseste corespondenta in ceea ce priveste autovehiculele, in impozitarea superioara in functie de norma de poluare, capacitate cilindrica, stare tehnica etc.

2. Uniunea Europeana recunoaste dreptul fiecarui stat de a introduce sau majora nivelul taxelor de inmatriculare, atata timp cate ele se aplica in mod nediscriminatoriu la cele noi si cele rulate. Iar sistemul de taxe din Romania asa si este. Daca pana acum, accizele aveau grile de valori diferite la autovehiculele noi si la cele rulate, fapt ce facea ca la acestea din urma acciza sa fie de 2-3 ori mai mare de cat la cele noi, in noul Cod Fiscal exista o singura schema care se aplica tuturor categoriilor de autovehicule, in mod transparent si nediscriminatoriu, indiferent daca acestea sunt noi sau rulate.

3. Referitor la recentele informatii aparute in presa pe tema actiunilor demarate de catre Comisia Europeana fata de state precum Luxemburg, Cehia, Polonia, Austria si Ungaria, subliniem ca acestea au avut la baza situatii care nu au stricta legatura cu sistemul fiscal al autovehiculelor din Romania anului 2007. Astfel, CE a considerat ca in aceste tari este ingreunat importul autovehiculelor rulate fie datorita limitarii impuse fata de vechimea acestora (Austria, Cehia, Ungaria), fie unor grile diferite de impozitare intre autovehiculele noi si cele rulate (Polonia, Ungaria in 2005), fie prin solicitarea unor documente suplimentare (Luxemburg). De asemenea, in sarcina Cehiei si Poloniei au fost retinute si controalele tehnice suplimentare cerute la importul acestora.

Din cele de mai sus, dar si din analiza diverselor sisteme fiscale si mecanisme de politica sectoriala pe care celelalte state ale UE le au in practica, trebuie remarcat faptul ca se incurajeaza reducerea poluarii si innoirea parcului auto, prin taxele de inmatriculare sau cele de utilizare, in functie de gradul de poluare si / sau vechime. Chiar si tarile intrate inaintea noastra in UE (ex: Cehia, Polonia, Slovacia si Ungaria) au adoptat la intrarea in UE astfel de masuri.

Fata de cele de mai sus prezentate, consideram ca, la randul sau, Romania, este in egala masura indreptatita sa faca eforturi pe linia innoirii parcului auto national si realizarea veniturilor bugetare, corelat cu o politica sectoriala adecvata potentialului si realitatilor industriei romanesti de autovehicule.

(Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile)

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro