Complicatul drum al celor 2% dinspre romani spre comunitate

Mai puţin de un sfert din populaţia urbană activă şi-a donat 2% din impozit către organizaţii nonprofit

Pentru a ajunge la societatea civilă, banii din impozitele românilor trebuie să parcurgă o adevărată cursă cu obstacole – aceasta este concluzia unui studiu realizat recent de organizaţia Salvaţi Copiii România în colaborare cu DAEDALUS Consulting. În calea generozităţii, relevă studiul, stau lipsa de informare şi barierele administrative (procedurile complicate). Salvaţi Copiii România intenţionează ca, pe baza rezultatelor cercetării, să genereze o dezbatere într-un cadru social mai larg, împreună cu alte ONG-uri şi cu reprezentanţii autorităţilor.

Aproape 40% din respondenţii studiului nu au auzit niciodată de legea care le permite să dicteze destinaţia a 2% din impozitul pe care îl plătesc anual. Iar dintre cei care sunt la curent cu măsura legislativă, doar 38,9% şi-au exercitat dreptul de a susţine financiar o cauză de interes public.

Restul românilor informaţi în privinţa legii au ales să nu-şi exprime opţiunea de caritate. Ce i-a descurajat? Conform studiului, informaţia insuficientă (care sunt formularele necesare, de unde pot fi obţinute, unde trebuie depuse) şi caracterul mult prea complicat al procesului (prea multe formulare, prea multe etape de parcurs). Românii şi-ar dori să primească informaţii pe această temă prin intermediul liniilor telefonice gratuite, al Internetului, al poştei şi al presei.

Angajatorii, agentul preferat de îndeplinire a formalităţilor
Dintre persoanele care au auzit de lege, doar 8,6% s-au declarat în defavoarea acestei forme de donaţie către ONG-uri. Restul ar face însă acest lucru, dacă ar primi toate instrucţiunile necesare (33,9%), dacă ar exista o instituţie care să se ocupe de proceduri (33,5%) şi dacă ar avea convingerea că banii ajung unde trebuie (2,4%).

Pentru delegarea procedurilor de donaţie, instituţiile preferate ale românilor sunt chiar firmele la care lucrează. Informaţie cu atât mai relevantă cu cât noile norme metodologice de aplicare a legii creează dificultăţi pentru salariaţii dornici să sprijine financiar o anumită cauză. Pentru a dona 2%, aceştia trebuie să completeze un formular special, care nu le este expediat prin poştă de către administraţiile financiare, ci care trebuie solicitat separat la care trebuie ataşată copia fişei fiscale– efort de natură să descurajeze mulţi potenţiali donatori.

Salvaţi Copiii invită la dezbatere şi colaborare
În lumina rezultatelor studiului, organizaţia Salvaţi Copiii România intenţionează sa lanseze o invitaţie la dezbatere către toate celelalte ONG-uri interesate de tema „2%’. „Ne dorim propulsarea acestei teme în centrul preocupărilor mediului nonprofit, deoarece este un subiect care ne priveşte pe toţi. Scopul ar fi acela de a identifica şi de a sprijini cel mai bun mecanism de donare, în colaborare cu autorităţile. Suntem deschişi la dialog şi la căutarea de soluţii, soluţii de care acest studiu ne demonstrează că este într-adevăr nevoie”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv al organizaţiei „Salvaţi Copiii”.

Sondajul a fost realizat telefonic, în perioada 19-28 iunie, 2006, pe un eşantion de 422 de persoane. Respondenţii aparţin populaţiei urbane active (la data sondajului deţineau un loc de muncă). (Salvaţi Copiii România)