CNA nu desfiinţează emisiunile de revista presei

Luând act de numeroasele comentarii generate de instrucţiunile privind regulile în conformitate cu care pot fi difuzate emisiunile de revista presei, Consiliul Naţional al Audiovizualului face următoarele precizări:

1. CNA nu a desfiinţat revista presei. Dimpotrivă, Consiliul a menţionat clar că aceste emisiuni pot fi difuzate, inclusiv cu nominalizarea titlurilor ziarelor din care se citează un articol sau altul, şi că aceste articole pot fi vizualizate.

Interdicţia de a vizualiza capul de ziar nu înseamnă nici act de cenzură, nici desfiinţarea acestui gen de emisiune şi nici încălcarea dreptului la informare al publicului.

Pe de altă parte, comparaţia cu Euronews este nepotrivită în situaţia în care Euronews nu se adresează unei pieţe naţionale ci se difuzează în toate ţările din Europa, aşa încât nu promovează o publicaţie sau alta pe o piaţă naţională determinată. Euronews este gândit ca un program comunitar care se adresează întregii Europe, motiv pentru care nu poate influenţa competiţia publicaţiilor dintr-o anumită ţară.

Dacă nivelul calitativ al unora dintre emisiunile de revista presei lasă de dorit, acest lucru nu ţine de vizualizarea sau nevizualizarea capului de ziar şi nici de reglementările CNA. După cum, dacă populaţia majoritară din România nu află de nicăieri ce se scrie în presa de limbă maghiară sau germană din România, de vină nu sunt cenzura sau reglementările CNA…

2. Orice publicaţie este în acelaşi timp şi un produs comercial, în condiţiile în care se vinde şi se cumpără pe o piaţă guvernată de reguli concurenţiale. În consecinţă, CNA este obligat de lege să asigure, în audiovizual, respectarea acestor reguli. Acest lucru nu îi transformă pe directorii unor publicaţii în invitaţi de drept ai unor emisiuni audiovizuale.

3. În conformitate cu dispoziţiile Deciziei CNA nr. 254/2004 privind sponsorizarea, publicitatea şi teleshoppingul, publicaţiile şi suplimentele culturale sunt exceptate de la regulile publicităţii.