Cine a inventat detectorul de radar

noiembrie 7, 2022

Deși nu este foarte apreciat de șoferi, radarul este un sistem care a salvat milioane de vieți în întreaga lume. Cel care a inventat radarul este Maurice Gatsonides. Era un pasionat de automobile care avea o obsesie, aceea de a măsura cu precizie atât viteza, cât și poziția unui obiect în mișcare. A reușit să facă acest lucru cu un aparat pe care l-a numit „Gatsometer”.

Astăzi acest aparat este considerat precursorul radarelor care măsoară viteza pe drumuri. Maurice Gatsonides a avut o viață demnă de a fi transformată într-un film și, de fapt, perioada dedicată ca inventator al radarului a fost cea mai puțin interesantă.

Maurice Gatsonides, cunoscut și ca Maus, s-a născut în 1911 pe insula Java din Indiile de Est Olandeze (acum Indonezia), unde tatăl său a servit ca diplomat. Dar curând avea să se întoarcă în Olanda, unde avea să fie educat și să ajungă să se pregătească ca pilot comercial pentru compania aeriană KLM. În 1936 părăsește această meserie pentru a-și deschide propria afacere cu motoare, ceea ce i-a permis să intre în lumea sporturilor cu motor. A construit chiar și un model de mașină, Kwik, cu șasiu Mercury V8.

Inventatorul radarului, Maurice Gatsonides, fiind un pasionat autentic de automobile, a ajuns să concureze la Raliul de la Monte Carlo în 1953, pe care de altfel, l-a și câștigat. Pe asfalt era cunoscut sub pseudonimul de „Maus”. Pasiunea lui pentru cursele automobilistice i-a alimentat marea obsesie de a măsura viteza și poziția la care un obiect era capabil să se miște, în special dacă acel obiect era mașina lui care trecea printr-o curbă. Acesta a fost momentul când a început să lucreze până când a creat un fel de cameră fotografică capabilă „să spună” cu ce viteză se mișcă obiectul pe care îl fotografiase. Acest aparat a primit denumirea de 'Gatsometer' și este nici mai mult, nici mai puțin decât originea radarelor pe care, astăzi, Direcția Generală de Trafic le folosește pe drumurile noastre.

Maurice Gatsonides pare că este considerat de mulți inamicul public numărul 1 al șoferilor. Însă adevărul este că el niciodată nu a intenționat ca invenția sa să servească la pedepsirea celor care depășesc limita viteză legală admisă, ci dimpotrivă. Maus și-a creat Gatsometrul cu scopul de a măsura viteza cu care a reușit să parcurgă un circuit și ca mai apoi, cu rezultatele obținute, să-și îmbunătățească stilul de condus și performanța lui „Flatty”. Flatty este numele mașinii pe care a construit-o el însuși și care a primit un nume atât de original, datorita structurii sale aerodinamice.

Care era mecanismul pe care îl folosea Maus? Pentru ca invenția sa să măsoare viteza cu care mașina lui a trecut de un anumit punct de pe pistă, s-a folosit de așa-numitul efect Doppler. Efectul Doppler este cel care ne face să percepem diferit sunetul unei sirene când se apropie și când se îndepărtează, cu toate că scoate întotdeauna același sunet. A adăugat la acest efect un radar la care a conectat o cameră fotografică. În acest fel putea cunoaște viteza și punctul de intrare, precum și poziția vehiculului, pentru a determina care era cea mai rapidă traiectorie în fiecare moment. Și nu este de mirare că a funcționat. Pentru că în anul 1958, Maurice Gatsonides a părăsit oficiul de brevete cu hârtia care i-a înregistrat invenția. La scurt timp după, și-a fondat propria companie pe care a numit-o Gatsometer BV.

Astăzi nu este deloc plăcut să primești o amendă pentru viteză. Cu toate acestea, detectoarele de radar sunt necesare. Rolul acestora este de acțiune preventivă, pentru a-i determina pe șoferi să reducă viteza și să o adapteze la condițiile de drum. Scopul principal îl constituie siguranța și confortul participanților la trafic.

 

 

 

Cauti Gazduire Web? Alege Speedhost.ro

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro