Certificarea ISO 9001. De ce avem nevoie pentru a o obține (și menține)?

aprilie 18, 2022

Pe scurt, de un sistem de management al calității funcțional, care să îndeplinească cerințele standardului ISO 9001.

Dar care sunt cerințele acestui standard?

Certificarea ISO 9001 include multe cerințe cărora organizațiile ce implementează un sistem de management al calității trebuie să se conformeze. Am realizat un rezumat al celor mai importante cerințe, însă este foarte important de specifcat că aceste cerințe trebuie înțelese având în vedere caracteristicile organizației, produsele și/ sau serviciile pe care aceasta la oferă.

ISO 9001 solicită identificarea contextului organizației (respectiv aspectele interne și externe ce o influențează și îi pot afecta funcționarea) inclusiv părțile interesate sau stakeholder-ii (adică cei ce au un interes în modul în care sistemul de management al calității funcționează).

Organizația trebuie să stabilească domeniul de aplicare al sistemului său de management (unități organizatorice și activități incluse în acest sistem de management).

Conducerea organizației trebuie să susțină sistemul de management, să definească o politică în domeniul calității pe care să o facă cunscută în companie.

Responsabilități și autorități trebuie definite și comunicate, inclusiv pentru persoanele ce gestionează sistemul de management al calității.

ISO 9001 solicită organizației să identifice riscuri și oportunități în legătură cu capacitatea sa de a furniza produse și servicii care să corespundă cerințelor. În același timp trebuie stablite obiective în domeniul calității precum și planuri pentru îndeplinirea lor.

Conducerea trebuie să pună la dispoziție resursele necesare funcționării sistemului de management. Infrastructura necesară dar și mediul de lucru corespunzător trebuie să fie disponibile. Organizația trebuie să se asigure că personalul său este competent pentru activitățile pe care le desfășoară și atunci când este necesar trebuie întreprinse măsuri pentru a crește competența personalului.

Sistemul de management trebuie susținut de o documentație iar organizația trebuie să controleze procesele de realizare a produselor și furnizare a serviciilor.
Trebuie asigurată o comunicare corespunzătoare cu clienții, inclusiv în ceea ce privește primirea, analiza și răspunsul la reclamațiile acestora.

Anterior a se angaja a furniza produse și servicii către un client, organizația trebuie să realizeze o analiză pentru a confirma că deține capacitatea de a îndeplini cerințele.

Proiectarea și dezvoltarea de produse și servicii trebuie realizate în condiții controlate iar produsele și serviciile aprovizionate din exterior trebuie controlate pentru a da asigurări că ele nu vor afecta într-un mod negativ conformitatea produselor și serviciilor organizației.

Dacă bunuri ce aparțin clienților sau furnizorilor se află sub controlul organizației (sau sunt utilizate de către aceasta) trebuie întreprinse acțiuni pentru a da asigurări că acestea nu sunt distruse, pierdute sau într-un alt fel afectate.

Trebuie asigurate condiții de păstrare adecvate și trebuie definite controale pentru a permite identificarea și trasabilitatea produselor și serviciilor.

Eliberarea produselor și serviciilor către client nu trebuie realizată până când toate controalele finalizate nu sunt îndeplinite cu success.

Atunci când sunt identificate produse sau servicii cu neconformități, organizația trebuie să ia măsurile necesare pentru a le trata adecvat, în funcție de specificul neconformității.

Organizația trebuie să măsoare, să monitorizeze, să analizeze și să evalueze performanța sa și a sistemului său de management al calității. În general abordarea implică stabilirea de indicatori de performanță (KPIs) care sunt urmăriți.

Printre aspectele monitorizate trebuie să se numere și nivelul de satisfacție a clienților cu produsele și serviciile oferite.

Trebuie realizate audituri interne periodice ale sistemului de management precum și ședințe de analiză de către conducere pentru a confirma că acest sistem continuă să fie adecvat, corespunzător și eficace.

Neconformităție depistate trebuie tratate iar organizația trebuie să fie activă în a-și îmbunătăți continuu produsele, serviciile, procesele și sistemul de management al calității.

Îndeplinirea de către organizație a cerințelor standardului ISO 9001 este confirmată printr-un audit realizat de către auditori competenți și în baza rezultatelor acestui audit se emite certificarea ISO.

Pentru menținerea certificării este necesar ca organizația să continue a se conforma cerințelor standardului ISO 9001, iar acest lucru va fi confirmat prin audituri de supraveghere anuale.

 

 

Cauti Gazduire Web? Alege Speedhost.ro

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro