Cat de curajos este sa mergi pe Transalpina in aceasta toamna?

septembrie 30, 2022

Transalpina sau D67C este unul dintre cele mai splendide drumuri din tara. Orice portiune a drumului aduce in fata ochilor un traseu plin de adrenalina si presarat cu multe provocari. Cu o Honda Transalp, este pregatit pentru aventura vietii tale.

Transalpina este cel mai inalt drum rutier din Romania cat si din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei, atingand altitudinea maxima (2145 m) in Pasul Urdele. Transalpina traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, intre care se afla, si leaga Localitatea Saliste din Jud. Sibiu de Localitatea Novaci din Jud. Gorj.

 

Originea numelui

Drumul si-a luat numele de la latinescul "Transalpina" (tara de dincolo de munti), cum era numita in vechile texte si harti latinesti Tara Romaneasca, si e supranumit “Drumul Regelui”, pentru ca Regele Carol al II-lea, dupa ce l-a reconstruit, in anul 1935, l-a inaugurat parcurgindu-l el insusi impreuna cu familia regala.

Desi este mai inalta mult mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru  ca, Transalpina, cu toate ca este catalogat  drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata.

Transalpina a fost construita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa care a fost data uitarii de autoritatile romane.

Faptul ca a fost uitata si a devenit un drum greu de parcurs cu masini normale a  ajutat Transalpina sa-si pastreze  neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor. Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in reabilitare.

Firma care a inceput lucrarile in 2008 a intrat in insolventa si este in proces cu Statul Roman care doreste rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii pentru finalizarea lucrarilor.  In 2018 Transalpina era asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de peste 99 %. Portiunea Novaci - Ranca este integral asfaltata si reabilitata.

Portiunea cea mai frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata dar inca mai sunt de realizat lucari de stbilizare a versantilor. Incepand cu 1 Iunie 2022, Transalpina a fost deschisa circulatiei rutiere intre Ranca si Obarsia Lotrului intre orele 7-21 cu restrictii de tonaj de 3,5 tone si viteza de 30 km/h. Intre Lacul Oasa si Lacul Tau mai sunt zone in care nu s-a terminat asfaltarea, zone in care nu s-au finalizat peretii de sustinere a drumului si deasemenea zone in care nu sunt montati parapetii si semnele de circulatie.

Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m,  intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis, plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2012 s-au finalizat lucrarile si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina.

Deocamdata se lucreaza la montatrea parapetilor si indicatoarelor intre Ranca si Obarsia Lotrului si la plombarea drumului intre Lacul Oasa si Lacul Tau. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina, DN7A, pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra.  Asadar, desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei lucrarile sunt finalizate doar in proportie de 80%, de aceea drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie. Transalpina nu a avut niciodata un program fix de deschidere sau inchidere, totul depinzand de venirea zapezii si de topirea ei.

De ce o Honda Transalp?

In primul rand, pentru ca numele ei face trimitere la titulatura celei mai frumoase si impozante sosele din Romania. In al doilea rand, este o motocicleta proiectata sa reziste chiar si celor mai periculoase drumuri, datorita specificatiilor tehnice deosebite Honda Transalp.

Sistemul suspensie fata, cauciucurile late, franele ABS permit manevrabilitate si control excelent la franare. Costurile reduse de intretinere si consum recomanda Honda 700 Transalp ABS pentru calatoriile lungi, pe orice fel de teren.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro