Carpatair, prima companie aeriana romaneasca care trece la E-Ticketing

Compania aeriana Carpatair devenea in anul 2005 prima companie aeriana romaneasca auditata cu succes de IOSA (Auditul IATA privind Siguranta Operationalã), fapt care i-a permis aderarea si recunoasterea ulterioara a calitatii de membru cu drepturi depline IATA (Asociatia Internationalã a Transportatorilor Aerieni). In 2006, cu 431 de zile inainte de dead-line-ul stabilit de IATA prin programul “Simplifying The Business”, Carpatair devine prima companie romaneasca care a reusit implementarea E-Ticketingului prin emiterea incepand cu data de 25 octombrie a primelor sale bilete electronice. Acestea au fost procesate pentru rutele Timisoara-Bucuresti si Paris-Timisoara. Emiterea lor a constituit o premiera in companie.

In 2005, Carpatair a achizitionat si a inceput cu succes implementarea a patru solutii informatice dezvoltate de liderul mondial in domeniul IT si Comunicatii Aeronautice – SITA (Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques). Una din cele patru aplicatii cumparate de la SITA este E-Ticketingul. Implementarea electronic ticketing standard IATA de catre Carpatair a inceput pentru destinatiile interne din Romania: Timisoara- Bucuresti, Iasi, Suceava, Constanta, dar si pentru restul punctelor din Romania din care se efectueaza zboruri zilnice spre Paris, Chisinau, Lviv prin Timisoara. Vor urma, pas cu pas si celelalte destinatii operate de Carpatair spre Germania, Italia.

De ce bilete electronice?

In urma cu 2 ani, IATA a demarat un proiect de amploare mondiala numit “Simplyfying the business” pin care dorea ca pana la sfarsitul lui 2007 sa excluda din circuit toate documentele pe suport de hartie utilizate in industria transportului aerian de pasageri si marfa. Conform viziunii IATA, intregul mecanism de procesare si inregistrare a pasagerilor si a marfurilor va trebui sa devina complet automatizat. Pana la sfarsitul anului 2007, majoritatea companiilor aeriene vor trebui sa investeasca masiv in modernizarea intregului mecanism de procesare a pasagerilor.

Care sunt avantajele E-Ticketingului pentru pasageri, agentii si companii aeriene?

Pentru pasageri, emiterea biletelor electronice reduce considerabil timpul de pregatire a calatoriei si ii sporeste comoditatea. Un singur bilet electronic poate fi folosit de pasager intr-o calatorie in jurul lumii, simplu si fara stres, ii permite schimbarea unei rezervari chiar si intre mai multe linii aeriene, dar, cel mai important, ii ofera un factor de stres in minus prin eliminarea neplacutelor situatii generate de pierderea sau de deteriorarea biletului de calatorie. Un bilet electronic nu necesita printarea lui de catre pasager pentru a fi aratat la check-in in aeroport. Inregistrarea pentru calatorie se poate face de acum doar pe baza de pasaport sau carte de identitate. Datele privind itinerariul, numarul cursei, tariful si clasa de calatorie sunt informatii care raman stocate in baza de date a operatorului aerian. Agentiilor de turism si de vanzari bilete de avion, E-Ticketingul permite operarea in “timp real” a eventualelor modificari in itinerariul pasagerului, dar si eliminarea costurilor implicate de emiterea biletelor pe hartie etc. In ceea ce priveste companiile aeriene, IATA estimeaza o economie de aproximativ 300 milioane de dolari aferente celor peste 300 milioane de bilete de hartie utilizate anual. Aceasta economie va deriva din eliminarea costurilor cu tiparirea, distribuirea, depozitarea si inregistrarea manuala a informatiei de pe bilete. Totodata, fraudele vor fi eliminate.

Acest pas reprezinta o etapa importanta din procesul de integrare a tuturor activitatilor, un proces inceput de Carpatair inca din 2005 odata cu achizitionarea pachetului de programe informatice a caror implementare este in curs.

(Carpatair Romania)