In perioada 20 - 26 ianuarie 2008, Romania marcheaza pentru a doua oara consecutiv, alaturi de toate celelalte tari europene, ''Saptamana Europeana de Prevenire a Cancerului de Col Uterin'' - o initiativa a Asociatiei Europene pentru Cancer Cervical (ECCA*). Campania are ca scop educarea femeilor pentru prevenirea cancerului de col uterin.
''Aminteste-ti de testarea citologica si de vaccinare. Cancerul de col uterin poate fi prevenit''.
Aceasta este deviza campaniei menita sa aminteasca femeilor de toate varstele ca o boala grava si care este provocata de tipurile oncogenice ale papilomavirusului uman (HPV) poate fi combatuta prin testare citologica regulata (testul Papanicolaou) si prin vaccinare. Campania de informare se adreseaza deopotriva autoritatilor, care trebuie sa se implice mai mult in dezvoltarea unor programe medicale bine puse la punct pentru testarea eficienta a tuturor femeilor, dar si profesionistilor in domeniul sanatatii pentru depistarea bolii in stadii incipiente si publicului.
Compania GlaxoSmithKline este si anul acesta alaturi de ECCA in organizarea celei de-a doua Saptamani de Prevenire a Cancerului de Col Uterin. Astfel, GlaxoSmithKline continua campania de informare si educare pentru prevenirea cancerului de col uterin, pe care a dezvoltat-o pe parcursul anului trecut si care s-a bucurat de sprijinul a 19 femei celebre din Romania.
Prima Saptamana Europeana de Prevenire a Cancerului de Col Uterin a avut loc in ianuarie 2007, la initiativa ECCA in parteneriat cu organizatii stiintifice europene, cu grupuri de sprijin pentru pacienti si cu industria farmaceutica, un suport important fiind adus de GlaxoSmithKline (GSK). Organizarea acestei prime saptamani de prevenire a cancerului de col uterin a reunit in Romania, cel mai mare numar de parteneri in comparatie cu celelalte tari din Europa unde a fost derulat acest proiect. Acoperirea media a fost impresionanta si a fost distribuit un numar important de materiale informative atat medicilor cat si publicului larg.
Si anul acesta, in perioada 20-26 ianuarie, GlaxoSmithKline va desfasura, impreuna cu partenerii sai de campanie, o serie de actiuni pentru ca toate femeile sa primeasca cat mai multe informatii despre cancerul de col uterin.
Prima actiune a avut loc in 20 ianuarie 2008 la complexul Plaza Romania din Bucuresti. Medici, femei celebre, reprezentanti ai partenerilor de campanie si reprezentanti GlaxoSmithKline s-au intalnit si au stat de vorba cu femei pentru a le convinge sa aiba mai multa grija de sanatatea lor. Cei care au trecut prin rotonda Plaza Romania au aflat detalii importante despre boala si despre activitatile din cadrul acestei saptamani de la medici specialisti ginecologi si de la partenerii campaniei, au primit materiale informative si au admirat expozitia foto ''Momente fericite'' cu portretele a 19 femei celebre din Romania. Fetele, mamele, bunicile aflate la eveniment s-au lasat fotografiate ''la minut'' exprimandu-si astfel solidaritatea fata de campanie.
Agenda campaniei sustinute de GlaxoSmithKline mai cuprinde intalniri cu cititoarele unor reviste, distribuire de materiale informative atat publicului larg cat si specialistilor din domeniul sanatatii, evenimente de presa, interventii in emisiuni televizate.
Organizatorii acestui proiect si-au propus sa transmita urmatoarele mesaje:
Cancerul de col uterin este cauzat de anumite tipuri ale papilomavirusului uman (human papillomavirus sau HPV).
Fiecare femeie activa sexual este supusa riscului de a contacta acest virus
Pana la 80% dintre femei vor fi infectate cu HPV la un moment dat in viata
Cancerul de col uterin poate fi prevenit prin screening si vaccinare
Pentru diversificarea surselor de informare si educare in cadrul campaniei, Fundatia Renasterea pune la dispozitia publicului numarul telefonic gratuit 0800 8 300 300 iar GlaxoSmithKline mentine activ site-ul de informare www.cancercoluterin.ro. Accesand site-ul cu informatii bine structurate, pe intelesul tuturor, femeile vor afla care este legatura dintre virusul HPV si cancerul de col uterin, daca sunt expuse riscului de imbolnavire si cum anume se pot proteja.
Statisticile mondiale sunt ingrijoratoare: la fiecare doua minute, o femeie moare prin cancer de col uterin si in fiecare an sunt descoperite o jumatate de milion de noi cazuri.
In Romania, cancerul de col uterin este a treia cauza de deces prin cancer la femei, dupa cancerul pulmonar si cel de san. Datele furnizate de Centrul de Calcul si Statistica Sanitara din Romania in anul 2005 arata ca acest tip de cancer afecteaza de 3 ori mai multe femei decat cancerul ovarian. In 2005 au fost depistate 3202 noi cazuri de cancer de col uterin, din totalul de 37 335 de cazuri de cancer inregistrate la sfarsitul aceluiasi an. Din pacate, multe femei nu beneficiaza de programe de prevenire a cancerului de col uterin prin testare citologica Papanicolaou.
Tocmai de aceea, in cadrul Saptamanii Europene de Prevenire a Cancerului de Col Uterin, ECCA a lansat si o petitie online care solicita implementarea uniforma a programelor de prevenire a cancerului de col uterin in intreaga Europa. Obiectivul este de a obtine semnaturile unui milion de persoane care sa determine autoritatile sa dezvolte mai multe programe strategice de prevenire a cancerului de col uterin si sa dea o mai mare importanta a prevenirii acestei boli. Politicienii vor fi incurajati si ei sa semneze si sa promoveze petitia in cadrul partidelor lor politice pe parcursul saptamanii. O scrisoare semnata in numele ECCA indemnandu-i pe parlamentari sa semneze petitia va fi de asemenea distribuita in timpul acestei saptamani.
In Romania proiectul ''Saptamana Europeana de Prevenire a Cancerului de Col Uterin'' este sustinut de: Societatea de Obstetrica-Ginecologie din Romania, Societatea Romana de Pediatrie, Spitalul Universitar de Urgenta Elias, Institutul Oncologic Bucuresti, Institutul Oncologic ''Prof I. Chiricuta'' din Cluj Napoca, Fundatia Renasterea, Colegiul Farmacistilor din Romania, Federatia Asociatiilor Studentilor in Medicina din Romania, Centrul Medical Unirea, Medsana, Federatia Asociatiilor Bolnavilor de Cancer si Anchor Grup Romania (Bucuresti Mall si Plaza Romania) prin Fundatia Anchor Grup.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro