Tehnologia „in the cloud” (ITC) este tipul de tehnologie care are grijă de ea însăși. Este mereu acolo, mereu disponibilă, fără ca utilizatorul să-și facă griji pentru upgrade sau asistenţă hardware.
Numele său vine de la modul în care ansamblul tradiţional de software, echipamente de stocare şi procesare, alături de resursele umane aferente menţinerii şi întreţinerii acestora este înlocuit de aplicaţii furnizate sub formă de servicii, ce rulează şi beneficiază de toate avantajele existente „în norul” infrastructurii Internetului.
Pentru a înţelege mai bine, să folosim un exemplu. Mii de bunuri se comercializează zilnic cu ajutorul unor site-uri precum eBay sau Amazon. În mod normal, pentru a vinde un produs, un întreprinzător ar trebui să îşi deschidă o firmă, să închirieze un sediu şi un punct de desfacere, să le amenajeze şi doteze corespunzător cu vitrine, mobilier, calculatoare şi programe pentru procesarea comenzilor, să angajeze personal pentru întreţinere şi vânzări şi, nu în ultimul rând, să aştepte până ce cumpărătorii vor afla de produsele sale, îi vor trece pragul şi vor cumpăra respectivele bunuri. Toate cheltuielile aferente acestor demersuri pot fi eliminate prin folosirea serviciilor unor platforme on-line de comerţ electronic, unde totul se desfăşoară “in the cloud”.
Alte exemple de site-uri care folosesc acest tip de tehnologie sunt Facebook, Google Apps , Skype sau SalesForce.
Avantajele unei astfel de tehnologii sunt multiple şi evidente, cele mai importante fiind legate de costurile reduse. Tehnologia “in the cloud” funcţionează ca oricare alt serviciu disponibil pe bază de abonament. Astfel, în loc să achiziţioneze un întreg server pentru a-şi stoca fişierele, să angajeze pe cineva care să creeze o bază de date şi să întreţină echipamentele sau să cumpere mai multe licenţe pentru un program de calcul tabelar, o companie poate să închirieze pentru stocarea datelor acel spaţiu de care are nevoie pe hard-discul unui furnizor de astfel de servicii şi să folosească aplicaţiile personalizate pentru afacerea sa.
Un alt avantaj este eficienţa. Resursele sunt mai bine utilizate, ceea ce se traduce printr-un consum mai mic de energie. De pildă, în loc să foloseasca două calculatoare – un server şi o staţie de lucru – pentru a derula mai puţine acţiuni, compania are la dispoziţie un singur calculator care face mai mult folosind resursele “in the cloud”.
De asemenea, de vreme ce întregul sistem este automatizat şi externalizat, dispare necesitatea unui departament IT pentru administrare.
Mobilitatea sporeşte la rândul ei, utilizatorul având astfel libertatea de a accesa informaţia din orice colţ al lumii, în orice moment. Totodată, nevoia de spatiu de stocare şi necesitatea de download se reduc semnificativ.
Înainte ca un utilizator – persoană fizică sau juridică – să se aboneze la un astfel de serviciu, acesta trebuie să acorde o atenţie sporită modalităţii de acces – cine are acces la date, sub ce formă şi cum folosesc angajaţii unui astfel de serviciu datele pe care acesta le încarcă.
De asemenea, recuperarea informaţiilor ar trebui să fie un alt punct de verificat. Mai precis, care sunt procedurile în cazul unor situaţii de forţă majoră, cum anume se pot recupera datele, dacă se oferă back-up pentru toate informaţiile sau doar copii de siguranţă parţiale ori care este intervalul de timp maxim în care utilizatorul poate reintra în posesia datelor .
Criptarea e un element-cheie legat de securizarea informaţiilor. Utilizatorul trebuie să se asigure că, cel puţin în momentul introducerii şi accesării datelor, acestea sunt criptate, iar algoritmii folosiţi au fost dezvoltaţi şi testaţi de profesionişti.
Nu în ultimul rând, dar mai ales în actualul context economic, utilizatorul trebuie să verifice modalităţile prin care îşi poate recupera informaţiile în condiţiile în care furnizorul îşi sistează activitatea.
BitDefender a dezvoltat un instrument antivirus şi antispyware „in the cloud”, ce rulează din browser-ul staţiei de lucru, scanând procesele care sunt în execuţie şi raportând dacă fişierele sunt infectate sau nu. Instalarea unei aplicaţii antimalware complexe se face în această situaţie doar dacă se doreşte un grad avansat de protecţie.
QuickScan este disponibil sub formă de plug-in pentru majoritatea browserelor. Procesul de scanare şi detecţie se derulează în câteva etape. Modulul QuickScan detectează toate procesele aflate în derulare (chiar şi cele ascunse, în cazul rootkiturilor) şi creează semnături pentru fişierele asociate acestora. Semnăturile sunt trimise serverului BitDefender pentru comparaţie. Dacă semnăturile nu se regăsesc în valorile aflate în baza de date, fişierul este probabil infectat. Modulul BitDefender va actualiza ulterior fişierul pe server şi îl va adăuga în baza de date, în condiţiile în care codul returnat este curat. În caz contrar, utilizatorul va fi anunţat despre procesele asociate posibilelor tipuri de malware care rulează în memorie.
Pentru informaţii suplimentare vizitaţi pagina dedicată BitDefender QuickScan.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro