In conformitate cu prevederile din domeniul legislatiei protectiei consumatorilor si a principiilor generale care guverneaza acest domeniu, operatorii economici prestatori de servicii au obligatia sa acorde consumatorilor informatii complete, corecte si precise asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor de care acestia doresc sa beneficieze.
In acest sens, inainte de incheierea contractului privind acordarea unui credit, indiferent de tipul de credit solicitat (de consum, ipotecar, imobiliar, de nevoi personale, auto, carduri de credit etc.) operatorii economici creditori au obligatia sa prezinte consumatorilor informatiile necesare privind contractele respective.
Creditele acordate de catre banci presupun o serie de avantaje, dar si cateva conditii de acordare a acestora, pe care consumatorii trebuie sa le cunoasca la momentul achizitionarii produsului sau serviciului, pentru a putea face o alegere care sa corespunda nevoilor lor.
Cadrul legal prevede faptul ca operatorul economic trebuie sa informeze consumatorul cu privire la toate caracteristicile esentiale ale creditelor acordate, cele mai importante fiind: dobanda si calculul ratelor lunare, procedurile si conditiile de rambursare, comisioanele si penalitatile percepute, conditiile de modificare a dobanzilor, conditiile generale de creditare pe care orice solicitant al unui imprumut trebuie sa le indeplineasca, informatii despre asigurarile de viata si/sau imobiliare solicitate pentru acordarea creditelor, precum si informatii despre costurile aferente ipotecarii imobilului (unde este cazul) etc. Modificarile aduse dobanzilor si modul de aplicare a acestora, indicii care pot determina variatia lor pe parcursul derularii contractului de credit sunt informatii care trebuie sa fie aduse la cunostinta consumatorilor inainte de incheierea contractului si mentionate clar in acte.
De aceea, in perioada sarbatorilor, cand foarte multi consumatori apeleaza la serviciile de creditare ale bancilor pentru a putea cumpara produse mai multe sau mai scumpe, este bine sa se verifice cu atentie toate informatiile cu privire la:
- dobanzile atractive practicate de unele banci, prezentate in materiale sau spoturi publicitare, cerand precizari suplimentare despre conditiile de creditare,
- conditiile clare de modificare a dobanzii, mai ales ca in majoritatea contractelor de credit apar clauze de tipul “Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda in cazul aparitiei unor schimbări semnificative pe piata monetara”,
- conditiile de creditare, inainte de a incheia contractul de credit, despre asigurarile percepute de banca, aferente creditului solicitat, fie ca sunt asigurari de viata sau imobiliare, acestea urmand a fi cesionate in favoarea bancii pe perioada de derulare a contractului,
- prevederile in contracte referitoare la conditiile in care banca transmite datele personale ale rau – platnicilor la Biroul central de Credit,
- mentiunile in contracte sau in pliante a diverselor comisioane, dobanzi sau taxe, pentru care trebuie sa ceara precizari in plus cu privire la serviciile bancare pe care le acopera (ex: taxa pentru reclamatie nejustificata, comision de neutilizare a creditului etc.).
Prin urmare, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor îi sfatuieste pe cei interesati de serviciile bancilor sa fie foarte atenti la toate informaţiile primite, urmand sa contracteze credite doar in momentul in care cunosc in amanunt conditiile in care se va desfasura serviciul bancar dorit.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro