ASUR lanseaza campania Stop indoctrinarii religioase in scoli

februarie 11, 2011

Asociatia Secular-Umanista din Romania lanseaza azi campania Stop indoctrinarii religioase in scoli!. Primul pas al campaniei il constituie atragerea atentiei asupra acestei probleme, prin amplasarea mesajului de campanie pe panouri publicitare situate in centrul Bucurestiului, in zona Palatului Cotroceni, a Parlamentului si a Patriarhiei.

Am initiat aceasta campanie pentru ca, odata cu intrarea in vigoare a noii legi a educatiei nationale, a crescut riscul de indoctrinare a copiilor in scolile publice. Dorim sa le aratam parintilor riscurile la care sint expusi copii lor odata cu indoctrinarea si in acelasi timp vrem sa le prezentam mijloacele legale pe care le au la dispozitie pentru evitarea acestui fenomen. a declarat Toma Patrascu, vicepresedinte ASUR.

Prevederile Legii 1/2011 in privinta predarii religiei in scoli vin in contradictie flagranta cu Constitutia Romaniei, cu Legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului (272/2004), cu Codul Muncii si chiar si cu Legea Cultelor (489/2006):

lipsa unui mecanism de inscriere voluntara, pe baza unei decizii informate a parintilor si a elevilor, instaureaza obligativitatea de facto a studierii Religiei in scoala, fapt ce violeaza art. 29 al. (1) din Constitutie
Prevederea conform careia se poate solicita ca elevul sa nu frecventeze orele de Religie este insuficienta in conditiile in care, in practica, scolile, din motive administrative, sint extrem de reticente in a informa elevii si parintii si de a accepta o astfel de optiune.
Trebuie mentionat si ca prevederile actualei legi sint mai restrictive decit cele din anterioara Lege a invatamintului (84/1995), care recunostea dreptul elevilor si parintilor de a alege religia si confesiunea
includerea din oficiu a elevilor la orele de Religie, fara a se tine cont de opinia lor, incalca art. 24 al. (1) si art. 25 din Legea drepturilor copilului (272/2004)
interzicerea dreptului la optiune pentru elevii care au implinit 16 ani este in contradictie evidenta cu art. 3 al. (2) din Legea Cultelor (489/2006)
introducerea obligativitatii unui aviz din partea cultului la angajarea profesorilor de religie, pe linga accentuarea caracterului confesional al orelor de Religie, incalca flagrant prevederile art. 5 din Codului Muncii

Pozitia ASUR este neechivoca: in unitatile de invatamint de stat trebuie pastrata o stricta neutralitate religioasa, iar in cadrul orelor de Religie trebuie predata Istoria Religiilor si nu doar viziunea particulara a unui anumit cult, indiferent care ar fi acela.

Maniera actuala de predare a religiei corespunde perfect definitiei indoctrinarii:
predarea se face de o maniera confesionala, oferindu-se o singura viziune asupra fenomenului religios
se urmareste izolarea copiilor de orice conceptie alternativa prin sfaturi de genul Sa ne alegem prieteni credinciosi! sau prin catalogarea drept pacatosi a celor care cred altfel decat ne invata Biserica Ortodoxa
profesorii de religie fiind la cheremul cultului respectiv (si al structurii teritoriale locale in special), trebuie sa respecte intru-totul dogma bisericeasca; in caz contrar li se poate retrage avizul si isi pierd automat locul de munca

Si mai grav, copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repeta obsesiv despre pacat, iad si diavoli, inducindu-li-se ideea ca nerespectarea cu strictete a poruncilor ii condamna la osinda vesnica.

In acest context, nu este de mirare ca unii copii nu pot rezista presiunii psihologice si clacheaza. Chiar si un fost ministru al educatiei, profesorul de psihologie Mircea Miclea, afirma ca Modul in care s-a predat religia ii inspaiminta pe elevi. Am facut terapie si eu si alti colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizati ca vine diavolul.

Chiar daca din punct de vedere strict legal parintii isi pot, teoretic, retrage copiii de la orele de religie, in lipsa unor instructiuni clare de aplicare, aceasta prevedere este dificil de pus in practica la nivelul scolilor. De cele mai multe ori, orele de religie fiind plasate in mijlocul zilei, administratiile scolare ar trebui sa poata oferi copiilor care nu participa la Religie alternative educationale, lucru pentru care nu sint, de obicei, pregatite. Mai mult, lipsa unei politici clare in aceasta privinta deschide calea abuzurilor si riscului de ostracizare a copiilor in cadrul colectivului scolar.

Este foarte important ca decizia de nefrecventare a orelor de religie sa fie luata doar dupa o analiza atenta a impactului asupra copilului, tinindu-se cont de opinia acestuia si oferindu-i tot sprijinul moral si psihologic necesar pentru a putea evita ostracizarea in cadrul scolii.

Din aceste motive, Asociatia noastra nu recomanda retragerea neconditionata de la orele de religie. Strategia pe care o recomandam parintilor este de a discuta aceasta problema la nivelul clasei sau a scolii si de a solicita retragerea de la orele de religie pentru intregul colectiv al unei clase sau pentru o majoritate a elevilor.

Pentru evitarea potentialelor abuzuri impotriva acelor copii care studiaza totusi religia, recomandam parintilor acestora:
sa ceara referinte despre persoana care preda orele de religie
sa solicite planurile lectiilor care urmeaza a fi predate copiilor
sa discute periodic cu copilul si sa ii explice de ce la orele de religie i se predau lucruri in contradictie flagranta cu cele invatate la celelalte materii
sa fie atenti la aparitia unor modificari radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, instrainare de prieteni etc.) si, daca este cazul, sa apeleze la consiliere psihologica

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro