Amenzi pentru alimentele periculoase

septembrie 4, 2008

Perioada de vara este caracterizata de vanzari accelerate ale racoritoarelor, bauturilor in general, apei imbuteliate si a inghetatei. Pe langa cererea mare de produse de acest fel, comerciantii trebuie sa faca fata in lunile calduroase cerintelor speciale pe care le presupune comercializarea alimentelor, fie ca vorbim despre carne, lactate, produse de panificatie sau bauturi. De aceea Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, incepand cu luna iunie, controale in unitatile de alimentatie publica, urmarind calitatea, etichetarea, depozitarea si modul de comercializare a alimentelor.

Luna august a mentinut avertizarile meteorologilor in privinta temperaturilor ridicate, prin urmare inspectorii ANPC au fost in alerta, depistand in cele 875 de unitati verificate alimentele expirate, cele care nu furnizau informatii despre valabilitate si cele care puteau fi periculoase pentru sanatatea consumatorilor. Controlul s-a desfasurat in prima parte a lunii.
Astfel, au fost verificate 224 unitati de alimentatie publica (unitati fast-food, restaurant auto-servire, bufet tip expres, pizzerie, snack-bar, restaurante, terase, rotiserii, braserii, berarii, etc.), 45 unitati de alimentatie publica si chioscuri din incinta strandurilor, piscinelor, bazinelor de inot, precum si in zonele de agrement, parcuri de distractie, debarcadere si 606 magazine. Au fost verificate circa 168 tone de alimente materii prime / preparate culinare / alimente, constatandu-se ca 55,1 tone (33%) nu se incadrau in prevederile legale in vigoare.

Pentru deficientele constatate s-a dispus oprirea temporara de la comercializare a circa 54 tone de alimente, pana la remedierea neconformitatilor constatate. De asemenea, inspectorii ANPC au oprit definitiv de la comercializare 1,1 tone de alimente care erau improprii comercializarii si consumului uman.
Numarul amenzilor contraventionale date pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor se ridica la 681, insumand 1.627.000 lei.

"Revin cu avertizarea in legatura cu alimentele pe care le cumparam: cititi eticheta produselor si verificati cu atentie sa nu fie depasita data limita de consum sau sa nu prezinte semne de alterare datorate depozitarii improprii, la temperaturi ce depasesc valorile inscrise pe ambalaj. Si, mai mult decat atat, reclamati orice abatere care v-ar putea pune in pericol sanatatea. Este important sa stim ce cumparam si ce alimente consumam", a declarat Dan Vlaicu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Aspectele avute in vedere in timpul controalelor:

I. Calitatea produselor comercializate
1.1.Caracteristici organoleptice neconforme
In judetul Botosani se comercializau inghetata, cremvursti si pasta de mici cu modificari organoleptice (gust, miros, culoare) specifice alterarii, fiind improprii consumului.
In judetul Mures au fost descoperite la comercializare ciuperci taiate ce prezentau semne organoleptice evidente de alterare, salam cu aspect necorespunzator, membrana lipicioasa, culoare modificata si ciocolata cu consistenta moale, cu grasime exudata in ambalaj.
In Bucuresti s-au descoperit la comercializare cas dulce, ce prezenta modificari organoleptice, respectiv culoare neuniforma, cu tente de galben intens, miros si gust acru-amar, diverse sortimente de miniprajituri cu aspect de vechi, deshidratate puternic si cu colonii de mucegai de culoare gri-cenusiu dezvoltate in compozitie, paine de secara feliata preambalata avand colonii de mucegai dezvoltate pe suprafata, pepene galben si muschi file cu mucegai, praline cu capsuni si frisca precum si bauturi racoritoare cu modificari organoleptice.
Ca urmare a reclamatiilor primite din partea consumatorilor s-a constatat ca in cadrul unui restaurant din Bucuresti se comercializau salate in regim de autoservire, cu posibilitate de acces nelimitat din partea consumatorilor, servirea realizandu-se din recipienti neprotejati, amplasati in centrul spatiului de acces al clientilor. Un alt operator economic din Bucuresti fierbea pieptul de pui in stare congelata (brichete de 3 kg) fara a decongela inainte produsul. S-a constatat ca in acest fel tratamentul termic al produsului nu era realizat uniform, in intreaga masa.
In judetul Giurgiu se comercializau carnati si ceafa afumata cu aspect modificat, specific inceputului de alterare, precum si costita afumata mucegaita.
In judetul Cluj, un operator economic comercializa diverse sortimente de preparate din carne cu semne evidente de alterare: membrana lipicioasa, miros si culoare nespecifice.
In judetul Bistrita Nasaud se comercializau salam si toba avand culoarea modificata si miros neplacut, precum si branza fermentata cu inceput de mucegai.
In judetul Galati se comercializa inghetata cu consistenta modificata, partial topita.
In judetul Braila, un operator economic avea expus in vederea vanzarii cascaval preambalat care prezenta suprafata crapata si exudat de grasime in ambalaj.
In judetul Vrancea au fost depistate 20 de kg de legume si fructe depreciate calitativ si 18 kg de produse alimentare (mici, carne tocata, pulpe de pasare, carcase de pui, foietaj de placinta) depreciate din cauza congelarilor si recongelarilor repetate. Din declaratiile operatorului economic a reiesit ca, pentru a face economie de energie electrica, utilajul frigorific era deconectat pe timpul noptii. Tot in Vrancea se comercializau ciocolata si tablete de cacao topite, lipite de ambalaj, cu modificari de forma si aspect precum si cornuri a caror umplutura de crema si ciocolata era scursa.

1.2. Abateri privind starea ambalajelor
In judetul Gorj se comercializa hrean in ambalaje de 200g deteriorate, cu scurgeri de continut.

1.3. Comercializarea produselor in afara datei durabilitatii minimale/datei limita de consum declarata de producatori
In judetul Vaslui se comercializau cascaval Rucar expirat de 19 zile si respectiv 58 zile, branza topita Holland expirata de 4 zile, grasime vegetala tartinabila Frushtuck expirata de 11 zile, Santal Top expirat de 70 zile, Santal expirat de 210 zile, respectiv 70 zile.
In judetul Neamt se comercializau sunca presata, malai extra, bomboane Africana jeleu, bomboane de ciocolata Laura, Kinder Happy Hippo, praf inghetata, zahar pudra, cacao Dr Oetker, esenta de rom, bicarbonat de amoniu, cu data durabilitatii minimale depasita de 7 zile pana la 9 luni, vin de masa demisec Colina, bautura fermentata Fraguta, faina alba de grau Boromir si Titan, fulgi cereale Fortza, esenta de rom si vanilie Dr Oetker, cu data durabilitatii minimale depasita de 1-5 luni, napolitane Naty, amestec picant fix iute Dr Oetker, salam frantuzesc Koket, salam turist Koket, carnati taranesti Koket, cu data durabilitatii minimale depasita de 7- 46 zile, pesmet, gris si ciocolata Lion cu data durabilitatii minimale depasita de 1-15 zile, arpacas din grau cu data durabilitatii minimale depasita de 21 zile. Tot in judetul Neamt, un fast-food comercializa paine libaneza cu data limita de consum depasita de 5-11 zile.
In judetul Hunedoara se comercializau iaurt si smantana avand data limita de consum depasita de 6 zile si foi de napolitane expirate de 20 de zile.
In judetul Timis se comercializau untura Aldis, cu data limita de consum depasita de 7 zile, foietaj pentru patiserie, cu data durabilitatii minimale depasita de 15 zile si smantana Apetito, cu data limita de consum depasita de 27 de zile.
In judetul Mures s-a gasit la comercializare branza cu data durabilitatii minimale depasita de 6 zile, produse lactate cu data limita de consum depasita de 2 zile, baza pentru mancaruri "Vegeta" cu data durabilitatii minimale depasita de 6 luni, carnati expirati de 7 zile iar intr-un utilaj frigorific, s-au descoperit produse alimentare cu data limita de consum expirata de 15 zile (pulpa de porc, branza de burduf).
In judetul Botosani, un restaurant avea in stoc, in vederea prelucrarii, fulgi de cartofi si preparate din carne in afara datei durabilitatii minimale iar la un disco-bar se vindeau bauturi racoritoare si bere Ursus expirate.
In judetul Cluj, un restaurant oferea preparate culinare vechi (ciorbe, sosuri), ramase nevandute din ziua precedenta.
In judetul Dolj, la un restaurant, se serveau diverse sortimente de branza si muschi tiganesc aflate in afara datei durabilitatii minimale.
In judetul Gorj, un restaurant din Tismana, detinea produse din carne expirate (cabanos, kaiser) utilizate ca materie prima pentru preparatele culinare.
In judetul Prahova s-au descoperit intr-un restaurantul 18 kg ketchup cu data durabilitatii minimale depasita.
In judetul Satu Mare, un operator economic folosea la prepararea mancarurilor servite in unitate cascaval expirat de 2 zile.
In judetul Salaj, la bucataria restaurantului controlat s-a gasit maioneza cu data limita de consum depasita.
In judetul Alba, se utilizau la prepararea inghetatei ingrediente avand data durabilitatii minimale depasita de 3 luni.
In judetul Suceava, la un operator economic, s-au gasit in spatiile de depozitare smantana, malai si gris cu data durabilitatii minimale expirata.
Produse cu data durabilitatii minimale/data limita de consum depasita s-au mai constatat si in judetele Arges (pateu de pasare, carnati taranesti, chifle ambalate, paine impletita ambalata), Giurgiu (iaurt, prajituri, napolitane), Timis (margarina), Cluj (branza proaspata, sana, ficat de pui), Bistrita Nasaud (salam afumat, ciolan presat, branza telemea, margarina, cafea, ciocolata, pasta de mici, carnati, carne de porc, margarina, smantana, faina, malai, gris), Gorj (conserve din carne), Valcea (produse zaharoase), Galati (produse lactate), Iasi (parizer, margarina, cacao, salata de icre), Prahova (carne si preparate din carne), Ialomita (produse de cofetarie si patiserie, preparate din carne, salata de icre), Salaj (ulei de masline, maioneza), Alba (produse de panificatie, cacao), Sibiu (preparate din carne, prajituri, napolitane), Braila (preparate din carne, bere, produse zaharoase), Vrancea (suc de rosii, margarina), Suceava (sardine in ulei, sardine in sos tomat).

II. Conditii de depozitare
Inspectorii ANPC au constatat ca 12% din operatorii economici controlati nu respectau conditiile de depozitare impuse de producatori, in timp ce in Municipiul Bucuresti aceasta abatere s-a constatat la circa 35% dintre operatorii economici controlati.
2.1 Nerespectarea conditiilor de depozitare indicate de producator
In Bucuresti, la o macelarie, carcasele de carne vita erau pastrate la temperatura mediului ambiant, la valori termice ce depaseau 30 C, iar la un alt operator economic baxurile cu apa minerala si bauturi racoritoare erau depozitate in conditiile mediului ambiant, la temperaturi mai mari de 30 C, sub incidenta directa a razelor solare, in neconcordanta cu indicatiile producatorilor .
In judetul Arad nu se respecta regimul termic de pastrare a produselor de origine animala, pasta de mici si frigaruile din carne de pasare si porc fiind depozitate la temperatura mediului ambiant (peste 30° C), fata de 0 - 4° C indicat de producatori.
In judetul Covasna, margarina si ouale erau depozitate la temperatura camerei, desi pe etichete producatorul indica 2-4° C pentru margarina si max. 14° C pentru oua.
In judetul Vaslui se comercializa produsul "carnati congelati" in stare decongelata.
In judetul Alba, produsele lactate erau depozitate la temperatura de 15° C fata de 2-8° C cat era indicat de producator.
In judetul Braila, berea Ciucas si apa minerala Spring Harghita era depozitata la temperatura mediului ambiant de 32,5° C fata de 5-25° C cat era indicatia data de producator iar preparatele de carne erau depozitate intr-un agregat frigorific ce nu functiona, creand consumatorilor impresia falsa ca acestea erau pastrate in stare de refrigerare.

2.2.Schimbarea starii termice initiale a alimentelor
In Bucuresti s-au constatat deficiente in ceea ce priveste mentinerea regimului termic specific impus de producator la pastrarea materiilor prime astfel: carnea de pasare, carnea de vita, de porc si pestele achizitionate in stare refrigerata au fost supuse congelarii dupa introducerea in unitatile de alimentatie.

2.3.Alimente depozitate fara a se respecta normele privind vecinatatea acestora
In Bucuresti, la o gradinita, mancaruri gatite si materii prime se pastrau in acelasi spatiu frigorific.
In judetul Giurgiu, un operator economic pastra in acelasi loc pulpe de pui si macrou.
In judetul Bistrita Nasaud, carnea de pasare si porc era depozitata in aceeasi lada frigorifica impreuna cu produse din peste.
In judetul Vrancea erau depozitate in acelasi spatiu frigorific peste congelat alaturi de inghetata, respectiv oua impreuna cu preparate din carne.

III. Spatii de depozitare, saloane de consum in care nu se respectau prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor, privind starea si dotarea lor
In judetul Botosani, o mare parte din vesela utilizata de un operator economic era ciobita sau cu emailul exfoliat.
In Bucuresti, un operator economic nu asigura conditiile impuse de legislatia in vigoare in hala de produse lactate destinata producatorilor particulari, unde camera frigorifica era supraaglomerata, nereusind sa asigure conditii optime de pastrare. O parte din recipientii cu branza se pastrau intr-o incapere insalubra, neigienizata, in vecinatate directa cu materiale de constructii.

IV. Informarea consumatorilor
Lipsa oricaror elemente de identificare-caracterizare
Abatere constatata in judetele: Neamt (carnati, toba), Caras Severin (pasta de mici si pulpa de porc preambalate), Mehedinti (carne si preparate din carne), Iasi (piept de pasare), Mures (carne de porc si vita, carne de pasare), Alba (carne de pasare, carne de porc), Suceava (carne de pasare, porc si vita).
In judetul Iasi, un restaurant avea in depozit sos de soia si aluat congelat, importate din China, fara etichete si fara alte documente insotitoare din care sa rezulte care sunt ingredientele produselor, cine este producatorul, data durabilitatii minimale, conditiile de pastrare etc.
In judetul Mures, un operator economic utiliza la prepararea mancarurilor carne de pasare si porc fara elemente de identificare si fara a se cunoaste data limita de consum.
In judetul Satu Mare, un operator economic avea depozitate pentru prepararea mancarurilor, piept de pui congelat si ceafa maturata fara niciun element de identificare-caracterizare privind denumirea produsului, numele si adresa producatorului, data durabilitatii minimale.
Produse alimentare fara niciun element de identificare-caracterizare erau comercializate si la magazinele din judetele Vaslui (peste congelat, sferturi posterioare de pui, peste congelat, pulpe de pasare, carnati cabanos, halva), Olt (produse zaharoase), Teleorman (carne de pasare, preparate din carne, peste), Caras-Severin (pulpe de pui), Bistrita Nasaud (carne de pasare), Iasi (pulpe de pui si macrou congelat), Mures (carnati, cabanos), Harghita (preparate din carne), Calarasi (pulpe de pasare preambalate, macrou congelat preambalat), Braila (carne de pasare congelata), Suceava (carne de pasare si porc, peste congelat).
Liste meniu sau liste afisate ce nu contineau toate elementele necesare informarii clare si corecte a consumatorilor, lipsind cantitatea neta/portie si/sau preturile/portie/u.m., respectiv componentele preparatului culinar pe portie.

Neinscrierea volumului net aferent pretului la bauturile alcoolice si bauturile calde, pe liste afisate sau in liste-meniu.

Elemente de identificare-caracterizare incomplete
In Bucuresti, un operator economic comercializa diverse salate ambalate in recipienti din material plastic, avand ca unice elemente de identificare data productiei si data expirarii, fara a se mentiona ingredientele, conditiile de pastrare.
In judetul Arges, un operator economic vindea paine preambalata fara indicarea cantitatii nete, iar un altul comercializa paine preambalata pe a carei eticheta nu era specificat faptul ca se utiliza sare iodata si avand indicate doua valori ale cantitatii nete, fara nicio diferentiere.
In judetul Vaslui se comercializa grasime vegetala tartinabila Frushtuck, bautura racoritoare Fanta lamaie, Nectar Arovit si American Cola care aveau data durabilitatii minimale stearsa.

Lipsa datei durabilitatii minimale, respectiv datei limita de consum
Abatere constatata in Bucuresti (bors traditional proaspat) si in judetele Alba (paine preambalata), Suceava (foi pentru cremsnit).
Pentru alimentele comercializate vrac s-a constatat lipsa informatiilor asupra denumirii produselor si/sau datei durabilitatii minimale in judetele Neamt (pulpe pui vrac, bomboane de ciocolata cu diverse umpluturi, vrac, import R. Moldova), Arges (alune, cafea boabe), Arad (paste fainoase), Bacau (peste), Ialomita (produse de cofetarie/patiserie), Calarasi (napolitane, alune, biscuiti), Alba (ciocanele, pulpe de pasare), Vrancea (peste congelat) si Bucuresti (telemea, dulciuri).
Comercializarea produselor cu elementele de identificare netraduse in limba romana
Abatere constatata in judetele Arad (preparate din carne, produse de panificatie si ciocolata, fabricate in Ungaria si Germania), Valcea (pulpe de pui si macrou import).
In judetul Giurgiu, un restaurant detinea in stoc frigarui si carne de pasare provenite din Grecia, cu informatiile de pe etichete netraduse in limba romana.
In judetul Salaj s-a gasit la comercializare suc de fructe Narax, provenit din Ungaria, fara ca principalele elemente de identificare si caracterizare de pe eticheta sa fie traduse in limba romana.

Abateri privind afisarea preturilor
S-a constatat ca 7 % dintre produsele controlate prezentau astfel de abateri.

Incalcarea prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii s-a constatat la un restaurant din judetul Sibiu, unde consumatorilor li se servea in carafe, sub denumirea de "apa minerala Albota", o apa de masa luata din dozatorul din incinta unitatii, provenind de la Pastravaria Albota.
Legalitatea functionarii unitatilor
Abatere constatata in judetele Olt, Mures, Calarasi, Vrancea unde operatorii economici prestau servicii de alimentatie publica fara a avea autorizatie in acest sens;
O situatie aparte s-a inregistrat la un magazinul mixt din judetul Botosani, unde se vindeau bauturi alcoolice la pahar, fara ca unitatea sa fie autorizata pentru prestari servicii de alimentatie publica.

Alte abateri:
Inspectorii ANPC au mai constatat nerespectarea conditiilor igienico-sanitare, abateri care au fost mentionate in documentele de control in scopul informarii reprezentantilor autoritatilor avand competente in domeniul igienico-sanitar. Astfel, in judetul Covasna s-a constatat ca in chioscul unde se vindea inghetata nu era apa calda si rece curenta, ci o instalatie improvizata dintr-un bazin de WC, pe care era montat un incalzitor de apa.
In judetul Brasov, in urma primirii unei reclamatii referitoare la prezenta unei insecte intr-o chifla fabricata in unitatea reclamata, s-a constatat ca nu era respectat fluxul tehnologic existand intersectii ale fazelor salubre cu cele insalubre la prepararea alimentelor.
In Bucuresti, baxurile cu vin erau pastrate de un comerciant intr-o incinta fara sursa de apa curenta, cu peretii depreciati, cu infiltratii si paviment denivelat.
In judetul Caras-Severin, o unitate inclusa in structurile de primire turistica nu respecta conditiile specifice prestarii serviciilor de alimentatie publica, servirea mesei facandu-se cu intarzieri de pana la 4-5 ore, iar turistilor li se restituia, la cerere, contravaloarea tichetelor valorice de masa ramase neconsumate.
In judetul Giurgiu se comercializau tigarete la bucata, contrar prevederilor legale.
In judetul Caras-Severin, la un operator economic nu exista spatiu delimitat pentru nefumatori, contrar prevederilor Legii 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
Au mai fost constatate abateri ca: neafisarea orarului de functionare, a denumirii unitatii, a adresei si numarului de telefon ale O.J.P.C. si a numarului de telefon cu apelare gratuita TELCONS: 0800 080 999, a codului unic de inregistrare la Registrul Comertului (CUI) precum si lipsa registrului unic de control.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro