In perioada ianuarie 2011 - septembrie 2016, la nivelul A.N.F.P. și al centrelor regionale de formare continuă pentru administrația publică locală s-au desfășurat 2.876 programe de formare profesională/perfecționare, in valoare totală de 34.362.744 lei, organizate pentru 45.943 cursanți, marea majoritate a acestora provenind din cadrul instituțiilor publice. Programele de formare profesională/perfecționare au fost realizate de către partenerii A.N.F.P. sau ai centrelor regionale, care au fost selectați cvasi-exclusiv (cu trei excepții) din randul unor societăți comerciale sau organizații neguvernamentale. Pentru derularea efectivă a acestor activități, entitățile menționate au utilizat, potrivit cadrului legal in vigoare, personal specializat in activități de formare, constituit in mare măsură din funcționari publici. Prezentăm in continuare unele din principalele probleme constatate: - au fost identificați parteneri de formare care dețin o poziție dominantă in ceea ce privește furnizarea programelor de formare profesională/perfecționare, deși nu au furnizat astfel de programe decat pe o perioadă scurtă de timp (ex.: 2 ani - Formatica S.R.L. București sau 3 ani - A.P.S.A.P. București); - din analiza tarifelor practicate de formatori s-a constatat similitudinea acestora, situație favorizată chiar de către reglementările emise de către A.N.F.P., ceea ce poate reprezenta o incălcarea prevederilor Art.8 din Legea concurenței nr.21/1996, republicată. ; - unele ordine elaborate la nivelul președintelui A.N.F.P. au suferit o serie de modificări, care au avut ca efect o mai mare permisivitate in ceea ce privește indeplinirea unor condiții de către partenerii de formare sau monitorizarea activității de formare. In același context se inscrie și modificarea modului de calcul a sumelor virate la bugetul statului, prin ordine ale președintelui A.N.F.P. Această modificare s-a soldat cu diminuarea atat a valorii reale a sumelor virate la bugetul de stat, incepand cu anul 2014 (333.919,80 lei in anul 2011, 368.250,32 lei - in anul 2012, 425.831,90 lei - in anul 2013, 301.490,80 lei - in anul 2014 și 281.291,50 lei in anul 2015), cat și a ponderii acestora, raportat la totalul contravalorii programelor de formare profesională/perfecționare (2011 - 7,9%; 2012 - 6,2%; 2013 - 5,8%; 2014 - 5,3%; 2015 - 5,0%); - au fost reținute o serie de aspecte care pot conduce la concluzia că programele de formare profesională/perfecționare constituie, in multe situații, o modalitate de recompensare, de către șefii instituțiilor publice, a funcționarilor publici; - au fost identificate programe de perfecționare diferite in același interval de timp, cu același formator, dar in locații diferite, fapt fizic imposibil, precum și cazuri in care același partener de formare a organizat programe de perfecționare diferite, cu formatori diferiți, dar in aceeași perioadă și locație, și in aceste situații punandu-se sub semnul intrebării realitatea realizării cursurilor in cauză; - cheltuielile estimate ale serviciile hoteliere de care au beneficiat participanții la programele de formare profesională/perfecționare s-au ridicat, in perioada analizată, la 55.579.534 lei (comparativ, contravaloarea programelor a fost de 34.362.744 lei), cu mențiunea că aceste cheltuieli sunt suportate, in cvasitotalitatea situațiilor, de bugetele instituțiilor și autorităților publice din care provin cursanții. Totodată, este de precizat că acestor cheltuieli li se adaugă și cele ocazionate de transportul la și de la locațiile de desfășurare a programelor, care se decontează de către instituțiile/autoritățile publice prin aplicarea dispozițiilor H.G. nr. 1860/2006, cu modificările ulterioare; cazarea este asigurată in locații aflate in stațiuni turistice și in perioada vacanțelor; - serviciile de cazare includ, pe langă mic-dejun, bonuri de masă (de regulă, in valoare de 100 lei/zi) reprezentand contravaloarea pranzului și a cinei. In H.G. nr. 1860/2006, cu modificările ulterioare, singura prevedere referitoare la decontarea contravalorii mesei oferite personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării in altă localitate se regăsește la art. 32, respectiv - in situația in care in costul cazării este inclus și micul dejun, se decontează și contravaloarea acestuia. Prin urmare, prin includerea valorii bonurilor de masă, altele decat mic dejun, in serviciile hoteliere s-a creat un avantaj locațiilor unde au loc cursurile, cu incălcarea prevederilor legale mai sus menționate. ***Sinteza Notei de informare privind Programele de formare profesională/perfecționare organizate Agenția Națională a Funcționarilor Publici (A.N.F.P.) și centrele regionale de formare continuă pentru administrația publică locală, in perioada ianuarie 2011 - septembrie 2016, este disponibilă integral, pe site-ul Guvernului Romaniei, la adresa: https://goo.gl/5EnsRE
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro