25.952 tone azotat de amoniu sunt depozitate temporar în portul Constanța

Aproape 26.000 de tone de azotat de amoniu sunt depozitate în acest moment în Portul Constanța, o cantitate de zece ori mai mare decât cea care a provocat explozia din Beirut, iar Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța spune că toți „operatorii care manipulează marfuri periculoase în portul Constanța, categorie în care se încadrează și azotatul de amoniu, au obligația întocmirii unui plan de măsuri de securitate aprobat de ISU privind manipularea, depozitarea și transportul acestor tipuri de marfuri.”

Azotatul de amoniu este folosit în industria producerii de îngrășaminte chimice, iar depozitarea se face în conditii speciale, ferit de foc, în cantități limitate, în funcție de concentrația de azot, culoare de acces între stive, ferit de materiale incompatibile (combustibili, lubrifianți, pulberi metalice), mai spune sursa citată. 

„În prezent, avem în evidențele Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, 5 operatori care efectuează operațiuni de încărcare/descărcare și depozitare temporară a acestui tip de marfă”, anunță compania într-un comunicat remis presei joi. 

Compania dă asigurări că azotatul de amoniu este stocat în magazii specializate, certificate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) și face și o evidență a acestor depozite, cu o localizare precisă a lor:

4.908 tone de azotat de amoniu sunt depozitate în portul Constanța Sud, în magazii certificate la Schenker și urmează să plece în următoarele două săptămâni, în tranzit, în Ungaria;
17.521 tone de azotat de amoniu, depozitate în magazii certificate la Chimpex, se află în zona de nord a portului Constanța;
3.523 tone de azotat de amoniu sunt depozitate la Midia Internațional, în zona Midia a portului Constanța.

Despre ultimul depozit, compania omite să spună care sunt condițiile de depozitare și dacă magaziile în care se află au certificate de conformitate, tot așa cum despre ultimele două omite să spună pentru ce perioadă vor fi depozitate.  

De la începutul anului până în prezent, prin portul Constanța au fost operate 87.292 tone de azotat de amoniu la navele maritime și fluviale, o cantitate despre care compania spune că este „normală și medie în raport cu cantitățile operate în ultimii cinci ani” și dă asigurări că „toți operatorii ce au operat acest tip de marfă indeplinesc condițiile de siguranță impuse de ISU.

Ultima navă cu azotat de amoniu a fost operată pe 17 iulie 2020.

Compania spune că are nu doar „proceduri de monitorizare și control a operațiunilor cu mărfuri periculoase”, ci și personal instruit care face inspecții în terminale, pentru asigurarea normelor în vigoare.

 

 

Sursa: europalibera.org