240 km de autostrada pe an

Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) propune o nouă abordare pentru programul naţional de construcţie de autostrăzi, care să permită construcţia a 240 km de autostradă pe an.

Ministrul Radu Berceanu a prezentat astăzi, în şedinţa de Guvern, o informare pe această temă. MTCT a propus finanţarea din fonduri europene a porţiunilor de autostradă „interesante pentru Uniunea Europeană” – concentrarea tuturor sumelor pe acele porţiuni – şi posibilitatea realizării de concesionări – acolo unde există trafic foarte important şi interesul firmelor sau a consorţiilor.

Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat că i-a cerut ministrului Transporturilor să facă o evaluare rapidă a legislaţiei şi să propună soluţii care să permită reducerea termenelor pentru construcţia unei autostrăzi. De la luarea deciziei politice până la începerea lucrărilor unui kilometru de autostradă, în prezent, termenul este de cinci ani, a explicat primul-ministru.

„Procedurile administrative – avize, elaborarea de proiecte, licitaţii – lungesc foarte mult durata de execuţie”, a spus primul-minstru, precizând că pe baza propunerilor MTCT va trebui modificată legislaţia pentru a comprima cât mai mult aceste termene.

În plus, România va insista pe lângă Comisia Europeană să permită o scurtare a procedurilor, astfel încât unele procedurii să se poată desfăşura în paralel.

Sumele acordate de UE vor fi concentrate pe culoarul IV de transport Pan european, pe porţiunea Nădlac-Sibiu, a precizat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

Banii de la buget ar urma să fie utilizaţi pentru proiecte care au şi o puternică componentă socială, a precizat ministrul Radu Berceanu.

„Vom folosi bani de la buget, pe un sistem multianual, pentru a face o autostradă care să unească Moldova cu Transilvania”, a subliniat ministru Radu Berceanu.

Ministrul Radu Berceanu a anunţat că pentru concesiune sunt prevăzute: inelul mare de centură al Bucureştiului – 105 km, porţiunea Ploieşti-Braşov şi Piteşti-Sibiu.

Ministru transporturilor a spus că dacă nu ar fi introduse taxe de autostradă, prin impozitele şi taxele pe care le plătesc, toţi cetăţenii ar contribui la finanţarea lucrărilor de construcţie, „într-un mod oarecum egalitarist, inclusiv cei care nu au maşină”.

Ministrul Radu Berceanu a subliniat că peste tot există acest sistem de plată. „Cei care nu vor să plătească merg pe drumuri naţionale”, a spus Radu Berceanu.

O problemă cu care România se confruntă este legată de constructori: aceştia nu sunt foarte mulţi, nu sunt foarte bine dotaţi cu utilaje şi echipamente şi nu dispun nici de personal, a spus ministrul Radu Berceanu.

Ministrul Radu Berceanu a precizat că analiza pe care a prezentat-o a fost aprobată de Guvern.