10 zile pentru eliberarea cartii de identitate

Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin intermediul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor (INEP) şi a serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, acţionează pentru îmbunătăţirea activităţilor de relaţii cu publicul, sens în care au fost adoptate diverse măsuri menite să vină în sprijinul cetăţenilor care doresc eliberarea sau schimbarea cărţii de identitate.

Una dintre aceste măsuri se referă la intensificarea acţiunilor de ajutorare a persoanelor care întâmpină dificultăţi în deplasare, respectiv persoanele în vârstă, cele cu deficienţe locomotorii sau cele care, din motive obiective, nu pot ajunge la sediul serviciului comunitar de evidenţă a persoanelor. În cazul acestora, reprezentanţii INEP se deplasează la domiciliul lor, cu staţia mobilă/aparatul foto digital, realizând toate formalităţile necesare obţinerii unei cărţi de identitate.

Numai în semestrul I 2006, din totalul de peste 874.000 cărţi de identitate eliberate la nivelul întregii ţări, un număr de aproximativ 26.640 au fost realizate prin deplasarea în teren a lucrătorilor serviciilor comunitare de evidenţă a persoanelor.

O altă măsură destinată sprijinirii cetăţenilor este afişarea, la vizier, pe lângă datele care se comunică din oficiu, a informaţiilor necesare rezolvării cererilor acestora, a modelelor de completare a cererilor tipizate şi a altor cereri specifice activităţii de evidenţă a persoanelor.

De asemenea, la nivelul fiecărui serviciul comunitar de evidenţă a persoanelor s-a stabilit un program prelungit de lucru cu publicul, cel puţin o zi pe săptămână cetăţenii având posibilitatea de a depune cereri sau de a ridica documente şi după ora 16.00.

Adoptarea acestei măsuri a făcut posibilă eliberarea cărţii de identitate într-un timp relativ scurt, media fiind de aproximativ 10 zile.

Pentru ca activitatea de relaţii cu publicul să se desfăşoare într-un cadru primitor, a fost demarat procesul de amenajare a spaţiilor special destinate acestei activităţi, proces care va continua până în momentul asigurării condiţiilor propice, în procent de 100%.

Printre alte măsuri pe care Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin intermediul INEP şi a serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, le-a adoptat în vederea sprijinirii cetăţenilor se numără şi următoarele:
– extinderea Sistemului Naţional Informatic de Evidenţă a Populaţiei şi informatizarea stării civile, în colaborare cu Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, sub coordonarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologia Informaţiei;
– nominalizarea personalului care urmează să desfăşoare activităţi cu publicul, conform programului de lucru stabilit (inclusiv conform programului prelungit de lucru) şi identificarea acestuia prin intermediul unui ecuson purtat la vedere asupra sa;

De asemenea, pentru prevenirea unor situaţii care pot determina nemulţumirea cetăţenilor, s-a luat măsura identificării cauzelor cu caracter general ce pot genera disfuncţionalităţi, precum şi a posibilităţilor de remediere rapidă a acestora.