Rosia Montana Gold Corporation a fost ranita mortal in ambitiile proprii

decembrie 14, 2012

In 9 decembrie a fost organizat un referendum in cateva comunitati care ar fi afectate de reinceperea activitatilor de minerit din judetul Alba. În ciuda campaniilor agresive de PR ale RMGC si in ciuda eforturilor disperate ale RMGC de a aduce oamenii la vot, compania canadiana nu a reusit sa isi asigure suportul necesar pentru ca referendumul sa fie validat. În conditiile caderilor masive de zapada din toata Romania, prezenta la vot cu 15% mai mare la alegerile parlamentare care s-au desfasurat in aceeasi zi, indica o neincredere generala sau cel putin un dezinteres fata de RMGC.

Campaniile de PR reprezinta de multa vreme instrumentul pe care RMGC l-a ales in incercarea de a-si spala imaginea patata. Iata doar un exemplu: Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) estimeaza ca RMGC a cumparat spatiu publicitar in valoare de 1.04 milioane de euro doar in presa scrisa, in primele 6 luni din 2011, ceea ce il face al treilea cel mai mare contractor de acest fel din Romania. Cheltuielile RMGC sunt comparabile cu cele ale Carrefour care, in aceeasi perioada, a cheltuit 1.02 milioane de euro. Totusi, prezenta RMGC in presa scrisa este redusa in comparatie cu cea pe internet si cu campaniile TV. Bugetele pentru acestea nu sunt cunoscute. Cateva dintre spoturile TV ale RMGC au fost contestate cu succes in diverse ocazii de catre organizatii civice din Romania, datorita afirmatiilor nefondate pe care le promovau.

Referendumul a fost contestat de catre organizatii civice din Romania pe diverse temeiuri, precum anuntarea sa cu foarte putin timp inainte de organizare, modul in care au fost alese comunitatile unde s-a desfasurat referendumul, lipsa mijloacelor de informare pe care autoritatile ar fi trebuit sa le asigure, lipsa spatiului mediatic si a celui rezervat dezbaterilor, necesar pentru o serie de discutii obiective. Un alt temei pentru contestare este faptul ca referendumul nu a fost legal. Potrivit celor 67 de observatori independenti care au fost prezenti in diverse sectii unde s-a votat pentru referendum, localnicii au fost supusi unor presiuni disperate in scopul de a fi determinati sa voteze cu RMGC. S-a organizat transport la scara larga, iar primarii localitatilor au facut presiuni asupra localnicilor, determinandu-i sa voteze pentru RMGC.

“Dupa toate milioanele de euro cheltuite pentru operatiunea de greenwashing a murdarului lor proiect minier, este uimitor pentru toata lumea sa vada ca, in ciuda pretinsului ‚coplesitor sprijin local’ pentru RMGC, banii lor nu au reusit sa-i spele pe creier pe oameni in propriul lor teritoriu. Pentru cei carora cultura noastra nu le este foarte cunoscuta: absenta de la vot este obisnuita in spatiul balcanic post-comunist. Este unealta care le permite votantilor sa aleaga intre rau si rau si nu are de-a face cu conditiile meteo. Rezultatul acestui referendum inseamna ca vointa poporului este mai puternica decat interesele private,” comenteaza Eugen David, presedintele Alburnus Maior.
 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro