Raportul Comisiei Europene in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare cu Romania si Bulgaria - ianuarie 2013

ianuarie 31, 2013

Transparency International Romania constata faptul ca in cadrul raportului Mecanismului de cooperare si verificare (MCV), Romania nu a inregistrat evolutii reale in ceea ce priveste independenta si stabilitatea sistemului judiciar sau in lupta anticoruptie. Presiunile create la nivelul sistemului judiciar si lipsa respectarii principiului de independenta raman surse principale de ingrijorarea pentru CE: “Independenta justitiei si instabilitatea institutiilor raman o mare sursa de ingrijorare\", conform concluziilor prezentate de purtatorul de cuvant al Comisiei Europene, Mark Gray. Aceste constatari sunt facute si in contextul interferentelor politice la nivelul alegerilor in Consiliul Superior al Magistraturii.

Cele mai importante elemente de progres retinute de Raportul Comisiei sunt cele cu privire la “rezistenta institutiilor anticoruptie la presiuni\" si la dezvoltarea eficientei in activitatea institutiilor anticoruptie, insa, MCV nu pune in evidenta raportul dintre cresterea fenomenului de coruptie si rezultatele concrete in activitatea desfasurata de Agentiile Anticoruptie.

Desi Comisia Europeana subliniaza progrese in activitatea anticoruptie a Agentiilor Anticoruptie, Guvernului, Presedintiei si altor actori institutionali, Transparency International Romania considera ca, in raport cu amploarea si extinderea fenomenului de coruptie din ultimii ani, evaluarea este insuficienta si mult prea pozitiva. Într-o tara in care coruptia endemica este continua din 2007 pana in prezent, iar fenomenul de coruptie si impactul acestuia asupra sigurantei economice a statului, a inregistrat o crestere, este greu de sustinut ca agentiile anticoruptie si alti actori institutionali relevanti inregistreaza succese in lupta impotriva acestui fenomen.

Intr-o societate in care estimarea prejudiciilor practicilor lipsite de integritate si corupte (1) este in jur de 11,5 milioane de euro in ultimii ani, consideram ca in fata fenomenului de coruptie, capacitatea sau eficacitatea actorilor institutionali relevanti in lupta impotriva coruptiei si a evaziunii fiscale ramane pusa sub semnul intrebarii. Dintr-un total al cazurilor de fraude economice si coruptie semnalate de mass-media s-au demarat investigatii pentru aproximativ 20% dintre acestea, iar doar pentru cca jumatate s-au stabilit masuri de sechestru asigurator care sa acopere si sa asigure recuperarea prejudiciului. În mod concret, prejudiciile recuperate efectiv in ultima perioada se ridica la cateva milioane de euro (2).

In perspectiva cresterii integritatii publice si prevenirii practicilor corupte, Transparency International Romania, considera ca prioritatile ce trebuie abordate, alaturi de recomandarile Comisiei Europene, de catre autoritatile si institutiile publice sunt:

Introducerea in cadrul legislativ a unor reglementari care sa vizeze stabilirea aceluiasi regim juridic si fiscal/financiar, pentru a preveni situatiile in care intreprinderile de stat sunt protejate administrativ (de falimentat, blocare conturi, prin esalonari ale datoriilor la buget etc), ceea ce conduce la devalizarea lor constanta sub umbrela protectiei sociale a angajatilor
Introducerea la nivelul institutiilor si autoritatilor publice a asigurarilor profesionale pentru conducatorii institutiilor si autoritatilor publice in caz de fraude pentru recuperarea prejudiciilor.

Introducerea mecanismului pactelor de integritate in achizitiile publice si reglementarea observatorului independent in procedurile de achizitie publica.

Formularea unui sistem de punctaj suplimentar a capacitatii administrative a ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitie, pentru operatorii economici care adopta in mod voluntar standarde de conformitate sporite.

Introducerea mecanismelor de conformitate si certificarii de integritate pentru autoritatile si institutiile publice ca o conditie a accesului la sursele bugetare publice.

Politici eficiente impotriva fenomenului de “revolving doors”
Finantarea corespunzatoare a sistemului de justitie fara de care nu se poate face implementarea noilor coduri cu respectarea garantiilor procesuale ale cetatenilor si companiilor
Implementarea integrala si neintarziata a programului Open Data la nivelul administratiei publice

Pentru reinstaurarea increderii cetatenilor in institutiile statului, acestea trebuie sa fie responsabile in fata societatii si sa dea toate explicatiile necesare pentru acuzatiile ce se aduc in loc sa desfasoare activitati de intimidare a sectorului neguvernamental si al presei. Datoria institutiilor statului este aceea de a fi transparente, deschise si responsabile fara a cere dreptul la opacitate sau protectie impotriva criticilor de natura garantiilor oferite persoanelor fizice.

Transparenta institutiilor publice obliga la raspunsuri credibile in fata societatii si interzice, in orice stat de drept si societate democratica, opunerea dreptului de actiune discretionara si lipsa responsabilitatii in fata opiniei publice.

Transparency International Romania, isi exprima convingerea ca autoritatile si institutiile publice vor pune in aplicare recomandarile Raportului MCV in limitele si intelesul notiunilor date in toate statele Uniunii Europene, ca state de drept democratice, fara a cenzura drepturile cetatenilor de a cere socoteala de la orice autoritate publica pentru excesele sau ineficienta dovedite.

 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro