Industria transporturilor Si formarea profesionala

martie 5, 2009

S-a lamsat Proiectul FORMA - Studiu National Prospectiv al relatiei calificari - competente pentru angajatii din sectorul mentenantei mijloacelor terestre motorizate de transport de bunuri Si persoane, pentru o formare profesionala adaptata pietei. Proiectul FORMA este un parteneriat ntre Comitetul Sectorial Transporturi (CST) prin Fundatia Politici Ocupationale n Transporturi (P.O.T.), ANFA Franta (Association Nationale pour la Formation Automobile), GNFA Franta (Groupement National pour la Formation Automobile), GNFA Training SRL Romnia, APIA (Asociatia Producatorilor Si Importatorilor de Automobile din Romnia), UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romnia) Si CENAFER (Centrul National de Calificare Si Instruire Feroviara).

Sistemul national profesional romnesc din sectorul transporturilor se afla ntr-un moment de rascruce. Conform Raportului Comisiei Prezidentiale pentru analiza Si elaborarea politicilor n domeniul Educatiei Si Cercetarii din iulie 2007, el nu mai corespunde nevoilor unei societati europene, n care cunoStiintele au devenit o marfa de mare valoare Si sursa cea mai importanta de dezvoltare a economiei, a societatii Si a personalului. ntregul sistem romnesc pare sa nu fi tinut pasul cu explozia pietei auto (volumul de vnzari n 2007 a fost de 4 ori mai mare dect n 2001, n aceasta perioada fiind vndute 1.440.000 de unitati, adica 32% din parcul auto actual nregistrat n Romnia sursa APIA).

Deficitul de forta de munca frneaza dezvoltarea pietei auto. "Acest lucru nu l-am constatat numai noi, ci Si toate firmele prezente n sector. Se preconizeaza ca vor fi create din ce n ce mai multe posturi n domeniul mentenantei auto, pentru ca s-au vndut foarte multe maSini n ultima perioada Si toate aceste maSini, mai devreme sau mai trziu, vor ajunge n service", afirma Oana Vicoleanu, Responsabil Dezvoltare, GNFA Training.

Noile tehnologii folosite de mijloacele de transport moderne, tranzitia activitatilor de la mecanica grea la activitati de mentenanta, de diagnostic, de servicii Si de informatica nu au fost ndeajuns anticipate, provocand astfel mari dificultati n recrutarea personalului calificat Si angajabil , n special n domeniul noilor tehnologii. Formarea profesionala din sectorul transporturilor este prea putin adaptata pentru a acoperi aceste carente. Liceul profesional, singura optiune pe care o au n momentul de fata viitorii angajati n acest sector, nu tine pasul cu dezvoltarea accentuata a industriei de profil.

Toate acestea afecteaza categoriile de angajati cel mai putin pregatiti. Tinerii absolventi au dificultati n a se inscrie rapid Si durabil pe piata muncii; cei fara un loc de munca se integreaza cu greu; angajatii n vrsta sunt dati la o parte de un sistem profesional n plina mutatie, Si risca sa Si piarda actualul loc de munca; angajatorii ntmpina dificultati n recrutarea de mna de lucru calificata.

Proiectul FORMA - Studiu National Prospectiv al relatiei calificari - competente pentru angajatii din sectorul mentenantei mijloacelor terestre motorizate de transport de bunuri Si persoane, pentru o formare profesionala adaptata pietei , Si propune sa realizeze un vast studiu la nivel national Si sectorial, al personalului profesional de mentenanta a mijloacelor de transport terestre (masini, camioane, autobuze Si cai ferate), pentru o mai buna adaptare a competentelor angajatilor Si societatilor la nevoile pietei Si pentru a convinge de necesitatea investitiilor n capitalul uman, prin formari adaptate.

Fondurile pentru realizarea proiectului sunt furnizate de catre Uniunea Europeana, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, unul dintre programele finantate din Fondul Social European n Romnia n perioada 2007-2013. Suma alocata pentru acest proiect este de 9.088.133 lei.

Acest studiu sectorial national Si propune sa evalueze circa 2.000 de persoane din toata tara angajate n sectorul de mentenanta (auto, camioane, autobuze, cai ferate), pe fiecare tranSa de vrsta Si fiecare meserie, pentru a putea propune un plan national omogen de formare continua, adaptat realitatilor, accesibil Si recunoscut de ntreaga ramura a transporturilor.

FORMA va identifica nevoile care trebuie acoperite la nivelul formarii profesionale Si va identifica noi meserii legate de domeniul transporturilor, care nu sunt cuprinse n C.O.R. Obiectivele vizate de studiu vor induce prin urmare, o progresie a pietei muncii, crescnd n mod special posibilitatile de integrare rapida n munca a tinerilor Si a Somerilor, pe de o parte, Si asigurnd persoanelor vrstnice formarea necesara pastrarii locurilor de munca Si mbatrnirea activa, pe de alta parte. Rezultatele studiului vor favoriza simplificarea sistemului de recunoaStere a calificarilor profesionale prin propunerea de creare a unor certificate de calificare profesionala, aliniate la cadrul european de certificari profesionale pentru formarea pe tot parcursul vietii (Declaratia de la Bolonia din iunie 1999 Si Summit-ul de la Lisabona din martie 2000). Ameliorarea sistemului de formare n domeniul auto Si al transporturilor propusa de studiul sectorial FORMA se va conforma politicilor Si strategiilor europene Si nationale n domeniul formarii profesionale, al angajarilor Si al nvatarii pe tot parcursul vietii. Acest proiect va oferi o mai buna vizibilitate asupra golurilor de acoperit n sistemul de formare pentru meseriile din transporturi Si va ndruma diferitele organisme de ramura n privinta meseriilor ce trebuie dezvoltate.

Proiectul va cuprind, succint, urmatoarele activitati :

panorama industriei: date socio-economice despre angajatori Si angajati (numar angajati, calificari, piramida vrstelor, sistemul de formare profesionala continua declinat pe sector)
elaborarea grilelor de interviu
identificarea societatilor care vor face parte din studiu
trimiterea scrisorilor nsotite de chestionare cuprinznd: numarul, vrsta, nivelul calificarii angajatilor, turnover-ul de personal (pensionari, recrutare dificila, noi posturi de creat etc.), alte dificultati ale societatilor (n special n domeniul electronic)
recoltarea Si analiza primelor date pe baza raspunsurilor la scrisori
interviuri aprofundate, pe teren, cu angajatorii, despre competentele necesare, evolutia viitoare a posturilor din societate, necesarul de formare al angajatilor
evaluarea angajatilor, pe teren
centralizarea chestionarelor pe vrste Si meserii, trierea Si colarea rapoartelor
compararea competentelor existente cu cele necesare
propunerea de standarde ocupationale pe baza rezultatelor, corelate cu standardele europene
testarea standardelor create
conceperea unui Plan de Formare Profesionala, dezvoltarea de Certificate de Calificare Profesionala pentru fiecare meserie

Fiecare din parteneri va aloca resurse umane pentru realizarea acestui studiu. Vor fi aproximativ 30 de persoane implicate n realizarea studiului, printre care ingineri, economiSti, pedagogi Si specialisti n formare.

Comitetul sectorial TRANSPORTURI - este nfiintat n temeiul Acordului tripartit privind Cadrul national al calificarilor, n baza Legii nr. 132/1999 republicata, cu modificarile ulterioare. Comitetul s-a constituit la data de 16.05.2006, data la care patronatele Si sindicatele reprezentative la nivel national Si de ramura transporturi, semnatare ale Contractului colectiv de munca unic pentru ramura Transporturi Si activitati conexe, au semnat Acordul de Constituire a Comitetului Sectorial Transporturi, nregistrat la C.N.F.P.A sub nr. 952/16.05.2006. Comitetul astfel creat este deschis participarii Si altor organizatii reprezentative pentru sectorul de transporturi Si asociatii profesionale, reprezentanti ai Ministerului Si Autoritatilor de reglementare, furnizori de formare. Comitetul Sectorial are ca principal rol dezvoltarea, actualizarea Si validarea calificarilor n Ramura Transporturi. Activitatea Comitetului Sectorial este consiliata de C.N.F.P.A. n conformitate cu prevederile Legii 559/2004. Comitetul Sectorial este o structura de dialog social care are n componenta reprezentanti ai organizatiilor semnatare ale Acordului de constituire a Comitetului Sectorial Transporturi precum Si ai altor organizatii care vor adera Si semna ulterior Acordul de Constituire.

GNFA Franta (Groupement National pour la Formation Automobile) - De peste 30 de ani, GNFA asigura servicii de instruire pentru companiile care iSi desfaSoara activitatea n domeniul auto. GNFA propune solutii integrate de instruire a producatorilor, importatorilor, furnizorilor de echipamente, dealerilor, dar n egala masura tuturor companiilor ale caror nevoi de instruire au crescut ca urmare a evolutiei tehnologice, sociale Si comerciale a sectorului auto. Pe scurt, GNFA nseamna n cifre: 45 milioane EUR cifra de afaceri, 350 formatori, 1 300 000 ore de formare/an, 22 500 zile de formare/an, 40 000 profesioniSti formati/an, 40 structuri nationale, 4 centre de formare n afara Frantei: Antile Guyana, Malaezia, China, Noua Caledonie. GNFA iSi foloseSte portofoliul de competente: profesionale, cunoaSterea sectorului auto, experienta sa in lucrul cu clientii pentru a pune la dispozitia companiilor solutii pertinente Si peformante, creatoare de plus-valoare, care garanteaza dezvoltarea profesionala a personalului.

GNFA Training SRL Romnia filiala romna a GNFA, creata n aprilie 2007. Unul dintre proiectele importante a fost formarea, n 2007, a 12 profesori de la liceele auto din BucureSti, IaSsi, Cluj Si Craiova: evaluare, formare teoretica n Romnia, formare practica n Franta, audit al mijloacelor pedagogice, consiliere, proiect care va fi probabil extins la alte 15 licee din tara (formarea altor 45 de profesori). Un alt punct de referinta n activitatea GNFA Training este inaugurarea, n luna iunie a anului trecut, a Centrului de Formare din Capitala, zona Piata Muncii, cu suportul APIA. Centrul de formare are o suprafata de aproximativ 700 m, include un atelier de mentenanta Si 4 sali de curs, Si beneficiaza de dotari moderne Si de o echipa proprie de 6 formatori profesioniSti.

APIA (Asociatia Producatorilor Si Importatorilor de Automobile din Romnia) Asociatia Producatorilor Si Importatorilor de Automobile a fost fondata n anul 1994 Si reuneSte n prezent peste 60 dintre cele mai importante companii romneSti din industria auto: constructori nationali, importatori de vehicule, precum Si companii renumite din domeniul pieselor de schimb, accesoriilor Si lubrefiantilor. n anul 1996, APIA a devenit cel de-al 20-lea membru cu drepturi depline al celui mai important for automobilistic mondial Organizatia Internationala a Constructorilor de Autovehicule (OICA).

UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romnia) este o organizatie profesionala Si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata n 1990 pe principii democratice, care promoveaza Si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern Si international, nregistrnd de la nfiintare pna n prezent peste 13.000 membri - operatori care efectueaza transporturi interne Si internationale de marfa Si persoane.

FUNDATIA POT (FUNDATIA POLITICI OCUPATIONALE N TRANSPORTURI) - Scopul principal al Fundatiei POT l constituie Formarea Profesionala Initiala, calificarea prin ucenicie la locul de munca, Si Formarea Profesionala Continua prin dezvoltarea, actualizarea, asigurarea calitatii Si validarea calificarilor pentru forta de munca din ramura transporturi Si din activitatile conexe acesteia. Pentru realizarea scopului Fundatiei POT, aceasta va sigura cadrul organizatoric Si juridic necesar functionarii Comitetului Sectorial Transporturi, nfiintat de catre organizatiile patronale Si sindicale reprezentative la nivelul ramurii transporturi, semnatare ale Contractului Colectiv de Munca ncheiat la acest nivel.

CENAFER (Centrul National de Calificare Si Instruire Feroviara) - este desemnat ca organismul national specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor Si Turismului sa asigure formarea-calificarea, perfectionarea Si verificarea profesionala periodica a personalului care efectueaza activitati specifice desfaSurarii transportului feroviar n conditii de siguranta a circulatiei, securitate a transporturilor Si de calitate a serviciilor feroviare, precum Si participarea n comisiile de autorizare a personalului cu responsabilitati n siguranta circulatiei din transportul feroviar.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro