Guvernul a sesizat CCR referitor la Legea privind unele măsuri de efectuare a reținerilor din veniturile obținute de persoanele fizice din contracte privind raporturi de muncă în baza unor titluri executorii

noiembrie 7, 2016

Guvernul a sesizat Curtea Constituțională a Romaniei in vederea exercitării controlului prealabil de constituționalitate referitor la Legea privind unele măsuri de efectuare a reținerilor din veniturile obținute de persoanele fizice din contracte privind raporturi de muncă in baza unor titluri executorii, adoptată de către Parlament. (detalii, aici: http://www.cdep.ro/comisii/juridica/pdf/2016/rs021_14;1.pdf) Executivul consideră că normele preconizate de legea menționată nu răspund exigențelor de previzibilitate, sunt imprecise sau, după caz, lapidare, ceea ce poate conduce la eventuale confuzii in interpretare și aplicare și, prin urmare, la afectarea drepturilor și intereselor părților din executarea silită. In sesizarea transmisă, Guvernul menționează că Noul Cod de Procedură Civilă (NCPC) (Legea 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare) a reformat și resistematizat substanțial materia executării silite. Scopul noii reglementări in materia executării silite constă in executarea promptă și efectivă a titlurilor executorii obținute in cadrul procesului de fond ori, după caz, recunoscute ca atare de lege, in condițiile respectării stricte a drepturilor procesuale ale părților, atat ale creditorului și debitorului, cat și ale oricărei alte persoane interesate. Reformarea materiei executării silite a impus realizarea unei sistematizări riguroase, care a ținut cont de cele două forme de executare - urmărirea silită indirectă asupra tuturor bunurilor urmăribile ale debitorului și executarea silită directă. Dispozițiile NCPC constituie procedura de drept comun in materie civilă și instituie principiile legalității și cel privind rolul activ al executorului judecătoresc, aplicabile in materia executării silite. De asemenea, este avut in vedere faptul că NCPC (art.729) instituie unele limite ale urmăririi veniturilor bănești, după cum urmează: 1. Salariile și alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurărilor sociale, precum și alte sume ce se plătesc periodic debitorului și sunt destinate asigurării mijloacelor de existență ale acestuia pot fi urmărite: Pană la jumătate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligație de intreținere sau alocație pentru copii; Pană la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii. 2. Dacă sunt mai multe urmăriri asupra aceleiași sume, urmărirea nu poate depăși jumătate din venitul net al debitorului, indiferent de natura creanțelor, in afară de cazul in care legea prevede altfel. 3. Veniturile din muncă sau orice alte sume ce se plătesc periodic debitorului și sunt destinate asigurării mijloacelor de existență ale acestuia, in cazul in care sunt mai mici decat cuantumul salariului minim net pe economice, pot fi urmărite numai asupra părții ce depășește jumătate din acest cuantum. 4. Ajutoarele pentru incapacitate temporară de muncă, compensație acordată salariaților in caz de desfacere a contractului individual de muncă pe baza oricăror dispoziții legale, precum și sumele cuvenite șomerilor, potrivit legii, nu pot fi urmărite decat pentru sume datorate cu titlu de obligație de intreținere și despăgubiri pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau prin vătămări corporale, dacă legea nu dispune altfel. Urmărirea acestor drepturi se va putea face in limita a jumătate din cuantumul acestora. 5. Alocațiile de stat și indemnizațiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum și orice alte asemenea indemnizații cu destinație specială, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmărite pentru nici un fel de datorii. In plus, sunt in vigoare unele norme speciale și particulare, precum unele prevederi incluse in Legea 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, in Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. De asemenea, și Legea nr. 53/2003 - Codul muncii stabilește (art.169) o serie de reguli speciale referitoare la reținerile din salariu. Față de cadrul actual de reglementare reformat in materie procesual civilă, precum și de reglementările speciale și particulare menționate, Guvernul a formulat unele critici privitoare la lipsa conformității soluțiilor legislative avansate prin Legea privind unele măsuri de efectuare a reținerilor din veniturile obținute de persoanele fizice din contracte privind raporturi de muncă in baza unor titluri executorii cu unele dispoziții din Constituția Romaniei, republicată.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro