Vizita premierului Dacian Cioloș la Centrul Tehnic Titu al Grupului Renault

octombrie 26, 2016

Galerie foto Conferință de presă a premierului Dacian Cioloş la Centrul Tehnic al Grupului Renault de la Titu [Check against delivery] Dacian Cioloş: Doamnelor şi domnilor, intr-adevăr, in urmă doar cu cateva săptămani, am fost in vizită la Dacia, la Mioveni şi am promis atunci că o să vin să vizitez şi Centrul de Tehnologie de la Titu, nu doar pentru că personal eram interesat să văd acest centru, să-l vizitez după ce am auzit vorbindu-se de mai multe ori de performanţa de aici, dar şi pentru a da un semnal de, să spun aşa, trecere intr-o nouă eră şi in industria romanească şi de ce nu, in industria automobilă romanească, unde ne dorim nu doar construcţia de maşini, de autoturisme, dar ne dorim, aşa cum statul investeşte, şi sectorul privat să investească din ce in ce mai mult şi in partea de cercetare-dezvoltare. Nu doar pentru că acesta este viitorul dezvoltării sectorului industrial, dar şi pentru că Romania are un potenţial de valorificat in acest domeniu, al ingineriei, al cercetării, dezvoltării şi inovării aplicate şi cred că a sosit vremea să creăm condiţii din ce in ce mai bune pentru ca acei specialişti romani care, in momentul de faţă sunt nevoiţi să meargă in altă parte pentru a caştiga mai bine şi pentru a-şi pune in valoare competenţele, să poată să rămană in ţară şi să contribuie la dezvoltarea performanţei şi a competitivităţii sectorului industrial, şi aici mă refer, in particular, la sectorul de automobile, unde Romania are o istorie, unde romanii au ştiut să valorifice această experienţă după Revoluţie. Sper, deci, să vedem in anii care vin, din ce in ce mai multe mari grupuri producătoare de automobile care să investească nu doar in partea de producţie, dar şi in partea de cercetare-dezvoltare-inovare. La Renault, din ce am inţeles din discuţiile de astăzi, 20%, deci o cincime din activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare a intregului grup este făcută in Romania. Este drept că şi modelul acesta sau categoria de global axis, modelul Dacia, oferă o perspectivă bună de dezvoltare pentru anii următori, dar in felul acesta, am reuşit să valorificăm nu doar experienţa trecutului in industria de automobile, dar incepem să valorificăm din ce in ce mai bine şi viitorul pe care-l putem avea prin menţinerea acasă in Romania a cercetătorilor, a celor care lucrează in cercetarea aplicată. Şi este unul din motivele pentru care, in acest mandate, am insistat să luăm această măsură de eliminare a impozitului pe salarii pentru cercetătorii care lucrează in sectorul cercetare-dezvoltare-inovare. Am discutat şi despre aceste aspecte. După ce am elaborat şi acum sunt in implementare actele normative in această direcţie, am primit şi cateva sugestii despre cum pot ele să fie ameliorate pentru a corespunde mai bine unor centre de cercetare-dezvoltare-inovare mai mari pentru ca acest regim să poată să fie aplicat mai uşor. Pe de altă parte, am vrut să văd şi cum evoluează modelele Dacia. Trebuie să vă spun că am fost plăcut surprins după ce chiar anul trecut am avut ocazia, cateva luni, să conduc un Duster. Este altceva să conduci acum un Duster care are cutie automată, sigur nu vreau neapărat să fac publicitate acestei catogorii, dar este pentru mine un senzor de evoluţie important cand poţi să vezi că, şi pe un astfel de model cu un preţ accesibil, poţi să ai o tehnologie care-ţi dă şi un confort nu doar in buzunar, dar şi in circulaţie. Deci, ceea ce am văzut astăzi in centru, aici, discutand cu caţiva dintre inginerii, cercetătorii care lucrează aici, mă face să fiu increzător că industria de automobile din Romania are perspectivă. Apoi, sigur, am avut ocazia să trecem in revistă mi multe măsuri pe care le-am luat şi care, sper eu, să continue in anii următori pentru a stimula achiziţia de autoturisme noi, mai puţin poluante şi sper, apropo de actualitate, in acest sens, să inţeleagă toată lumea in Romania ca este uşor să tai taxe şi poate să fie chiar impresionant din punct de vedere electoral, dar trebuie să te gandeşti şi ce pui in loc. Nu neapărat ce taxe pui in loc, dar taxa de timbru de mediu, de exemplu, care a fost eliminată astăzi. Și noi, guvernul, am susţinut eliminarea acestei taxe şi inlocuirea cu un alt sistem de taxare, nu pentru că vrem noi să fim mai răi cu romanii şi să-i punem să plătească taxe, ci pentru că această taxă de timbru de mediu, in primul rand, suntem de acord, ea trebuie să fie una mai adaptată realităţii de fapt, dar avem nevoie de un astfel de sistem de colectare de fonduri, pentru a putea alimenta in continuare Fondul de mediu, pentru a putea finanţa programul Rabla, pentru a putea finanţa programul Casa Verde. In momentul de faţă, cu eliminarea acestei taxe, practic eliminăm şi sursa de finanţare pentru Fondul de mediu pentru anul viitor, deci asta inseamnă că n-ar mai trebui să avem programul Rabla sau ar trebui să-l alimentăm din bani de la buget. Deci, sper eu să găsim impreună inţelepciunea pentru a reduce cat mai mult posibil taxele şi birocraţia pentru romani şi, pe de altă parte, eliminarea taxelor nu inseamnă neapărat şi eliminarea birocraţiei, dimpotrivă, ea poate să fie amplificată, dar cu siguranţă sunt multe taxe pe care romanii le plătesc in momentul de faţă şi care nu prea işi au rostul, care inseamnă mai multă birocraţie. Insă trebuie să ne gandim, pe de altă parte, şi la ce punem in loc, pentru a putea finanţa alte programe care sunt tot in interesul romanilor şi, mai ales, in interesul viitorului şi a perspectivei de evoluţie a unor sectoare in Romania. Vă mulţumesc. Dacă aveţi intrebări. Reporter: Aveţi in plan să contestaţi la Curtea Constituţională acea decizie a parlamentului de a elimina respectivele taxe, prin urmare şi timbrul de mediu? Dacian Cioloş: Nu ştiu, o să văd care este analiza ministerelor responsabile cu acest lucru. Vreau să precizez incă odată: nu numai că nu suntem impotriva eliminării taxelor, chiar şi noi am eliminat unele taxe şi, de altfel, mă bucur să văd că această idee a debirocratizării - pe care am lansat-o şi care n-a insemnat doar vorbe, ci sunt lucruri foarte concrete care deja işi fac efectul pozitiv - această idee prinde şi că sunt şi alţi actori politici care se gandesc la acest lucru, insă nu cred că trebuie să trecem dintr-o extremă in alta. Deci, susţinem in continuare ideea de promovare legislativă care să ducă la debirocratizare şi, acolo unde este cazul, chiar la eliminarea unor taxe. Chiar am dat aviz pozitiv acestui proiect de lege cu observaţii, iar observaţiile au fost exact de această natură, că in unele cazuri, eliminand taxele respective, asta inseamnă mai multă presiune pe buget, ceea ce se poate traduce, in caţiva ani de zile, intr-o creştere a impozitelor. Deci, aici trebuie să vedem, de fapt, de unde finanţăm anumite acţiuni, anumite programe care erau finanţate prin aceste taxe. O să văd care este analiza ministerelor şi o să decidem dacă este cazul sau nu contestăm la Curtea Constituţională nu legea ca atare, ci anumite elemente din această lege. Din cate am inţeles, este eliminată taxa TV. In momentul de faţă, practic, suntem in afara legii, pentru că, din cate m-au informat colaboratorii, legea spune că statul nu poate să finanţeze o televiziune publică 100% din bugetul de stat, din diferite motive pe care nu vreau să le dezvolt aici. Unul dintre elementele de independenţă a Televiziunii publice e legat şi de sursa de finanţare. Deci, trebuie să ne gandim, de fapt, la ce vrem in loc, şi chiar m-aş bucura ca cei care au decis aceste lucruri să vină să ne spună la ce se gandesc pentru viitor. Noi mai avem mandat cateva luni de zile, dar dacă ar exista o perspectivă, cel puţin pentru TVR, să ştie care este viziunea partidelor politice legată de modul de finanţare a Televiziunii, atunci am putea discuta altfel. Eu nu vreau să intru intr-o dispută de nici o natură, cu nimeni, legat de acest lucru, doar că cred că trebuie să fim responsabili in deciziile pe care le luăm. Reporter: In urma eliminării acestor taxe, care ar fi efortul bugetar suplimentar care ar trebui făcut anul viitor pentru suportarea atat a datoriilor TVR, cat şi a retehnologizării Radioului public? Dacian Cioloş: Cred că in punctul de vedere pe care l-am trimis parlamentului există o evaluare foarte clară şi puteţi să vedeţi acolo. Din cate ţin minte, este vorba de peste un miliard şi jumătate de lei, dacă nu mă inşel. Dar aveţi datele mai precise in punctul de vedere pe care l-am trimis la parlament. Reporter: Guvernul dvs. a vorbit despre varianta in care taxa de mediu să fie inclusă in preţul carburantului. Această variantă nu ar putea fi considerată discriminatorie, din moment ce o maşină veche şi o maşină nouă consumă poate la fel de mult? N-ar trebui făcută departajarea cumva? Dacian Cioloş: Nu. Aici, eu am cerut Ministerului Mediului să analizeze mai multe opţiuni, pornind şi de la experienţa altor state membre din UE cu un altfel de sistem de taxare care este şi mai echitabil şi care este şi conform legislaţiei europene, deci o să ii las pe ei să vă explice care sunt diferitele opţiuni posibile. Le-am cerut să organizeze şi o dezbatere publică pe acest subiect şi să vedem şi din perspectiva consumatorului, cel care utilizează vehiculele, care circulă, şi din perspectiva celorlalţi actori implicaţi sau interesaţi de acest lucru, care e varianta cea mai echitabilă şi care e cea mai aproape de realitate. Important este să plăteşti cat mai puţin, dacă poluezi cat mai puţin. Trebuie să fie şi un sistem care să fie uşor de implementat, să nu fie birocratic. Deci, aici o să-i las pe cei de la Ministerul Mediului să vă spună care sunt diferitele opţiuni. Reporter: Voiam să vă intreb, nu ştiu dacă aţi discutat şi despre autostradă, problema stringentă a celor de la Dacia, ce promisiune le-aţi făcut sau dacă aveţi vreo promisiune pentru ei. Dacian Cioloş: Le-a spus domnul ministru al transporturilor, care a fost şi dansul prezent aici. In primul rand, le-a confirmat faptul că obiectivul nostru e ca, pană la sfarşitul anului, să lansăm licitaţii pe studii de fezabilitate, pe proiecte tehnice, chiar pe inceperea de lucrări, pe cat mai multe, dacă nu pe toate proiectele care sunt blocate, dintr-un motiv sau altul. Am găsit, cand am venit, in noiembrie anul trecut, aproape toate proiectele blocate. Dorim să lăsăm aproape toate proiectele relansate. Legat de Autostrada Sibiu-Piteşti, urmează să fie finalizat studiul de fezabilitate pe anumite loturi din această autostradă - pe capete, cel puţin - şi pentru acele loturi să lansăm din nou licitaţiile. Apoi, pentru proiectul tehnic - la inceputul lui decembrie, am inţeles de la Ministerul Transporturilor, urmand ca două săptămani mai apoi, deci tot inainte de sfarşitul anului, pe măsură ce avem finalizate şi celelalte loturi, să lansăm licitaţia şi acolo. O să vă dea domnul ministru, cu siguranţă, mai multe detalii. Chiar aici, dacă doriţi, vă poate explica mai bine cum stau lucrurile. Oricum, obiectivul este să lansăm licitaţiile pentru proiectul tehnic şi apoi partea de execuţie pe Autostrada Sibiu-Piteşti, in aşa fel incat, dacă nu in 2021, cel tarziu in 2022 să putem finaliza aceste lucrări. Dacă ne ţinem de calendarul acesta... Reporter: Vă mulţumim frumos!

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro