Salariul minim pentru 2017 și proiectul legii salarizării unitare, teme discutate în Consiliul Național Tripartit

noiembrie 28, 2016

Galerie foto Participarea premierului Dacian Cioloș la Intrunirea Consiliului Național Tripartit *** Reprezentanții Executivului au discutat luni, in cadrul Consiliului Național Tripartit (CNT), cu partenerii sociali despre nivelul salariului minim in anul 2017 și au prezentat o serie de modificări propuse in proiectul de lege privind salarizarea unitară. Guvernul a cerut partenerilor sociali, sindicate și patronate, ca in următoarele două săptămani să inainteze propunerile lor privind stabilirea salariului minim brut garantat in plată pentru anul 2017, urmand ca pană la finalul mandatului, Executivul să stabilească noul salariu minim, conform prevederilor legale. Premierul Dacian Cioloș a transmis partenerilor sociali că pentru anul 2017 nivelul salariului minim pe economie va fi rezultatul negocierii dintre sindicate și patronate, la fel ca in anii precedenți. Incepand de anul viitor, nivelul salariului minim ar urma să fie stabilit printr-un mecanism de calcul, la care lucrează in prezent un grup de experți independenți. - Am venit la această intalnire fără idei preconcepute. Suntem deschiși propunerilor partenerilor sociali și suntem astăzi aici pentru a asculta opiniile dumneavoastră, dar și pentru a continua să lucrăm impreună la un mecanism transparent care să asigure predictibilitate in evoluția salariului minim, a declarat premierul Dacian Cioloș. Ministrul Muncii, Dragoș Pislaru, a precizat că pentru stabilirea salariului minim sunt necesari mai mulți pași, primul fiind centralizarea propunerilor făcute de confederațiile sindicale și de cele patronale, iar ulterior va fi convocat un nou Consiliu Național Tripartit pentru a se ajunge la un consens. Ministrul Muncii a precizat că pentru a putea asigura predictibilitatea salariului minim pe economie, ministerul a transmis partenerilor sociali un studiu referitor la evoluția nivelului salariului minim brut garantat in plată in Romania și evaluarea impactului economic și social al aplicării acestuia. Studiul realizat de Institutul Național de Cercetare Științifică in domeniul Muncii și Protecției Sociale include analize și evaluări privind efectele economice și sociale potențiale ale creșterii salariului minim brut garantat in plată. Studiul are caracter de documentare, neavand efecte in stabilirea salariului minim in 2017. Rezultatele studiului sunt utilizate, intr-o a doua fază de cercetare, pentru elaborarea unui mecanism transparent de stabilire a salariului minim brut garantat in plată, conform Recomandării specifice de ţară a Consiliului European din data de 8 iulie 2014 privind Programul național de reformă al Romaniei. Mecanismul de stabilire a salariului minim brut garantat in plată este elaborat de un grup de experți independenți, propuși de partenerii sociali, și va fi gata pană la sfarșitul anului. Acest studiu oferă o imagine a persoanelor remunerate in Romania cu salariul minim și evidențiază expunerea lor la riscul de sărăcie. De asemenea, studiul propune cinci scenarii privind creșterea salariului minim și impactul pe care l-ar avea aplicarea fiecărui scenariu asupra mediului economic. In prezent, cuantumul salariului de bază minim brut pe țară garantat in plată se stabileşte pe baza următoarelor elemente: art. 3 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, ratificată de Romania in 1975; reducerea numărului persoanelor salariate aflate in risc de sărăcie și excluziune socială recomandarea Comisiei Europene cu privire la imbunătățirea ponderii salariului minim in salariul mediu, astfel incat raportul dintre aceste două salarii să se apropie de 50%, așa cum este in țările dezvoltate din Uniunea Europeană; factorii de ordin economic, inclusiv cerinţele dezvoltării economice, productivitatea şi interesul care există pentru a realiza şi a menţine un inalt nivel de folosire a forţei de muncă. Astfel, salariul de bază minim brut pe ţară garantat in plată a fost majorat de la 500 lei in anul 2008, la 1.250 incepand cu 1 mai 2016, iar ponderea acestuia in caştigul salarial mediu brut din Romania a crescut de la 29,8% cat era in anul 2008 la 46,62% in anul 2016. O sinteză cu principalele concluzii ale studiului: http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Transparenta/2016/Studiu_salariu_minim_proiect-sinteza.pdf Studiul integral poate fi consultat la: http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Transparenta/2016/Studiu_salariu_minim_proiect.pdf In ceea ce privește proiectul de lege privind salarizarea unitară, ministrul muncii, Dragoș Pislaru, a precizat că pentru a asigura rezolvarea tuturor inechităților salariale din sistemul public este nevoie de alocarea a 19,5 miliarde de lei pană in 2022. Creșterea medie a salariilor plătite din fonduri publice va fi de 37,3 % corelată cu creșterea economică prognozată, iar raportul dintre salariul minim și cel maxim va fi redus la 1/13. De asemenea, ministrul a anunțat că proiectul prevede că cel mai mare salariu va fi al președintelui, dar și că salariul premierului va fi redus cu 300 de lei față de nivelul actual. Proiectul prevede acordarea de sporuri pentru funcții greu ocupabile (30%), cum ar fi medicii și specialiștii din domeniul informatic, pentru a compensa situațiile in care recrutarea de personal este dificilă. De asemenea, documentul prevede acordarea de sporuri de performanță in limita a 5% din buget. - In privința proiectului legii salarizării unitare, vă cer să avem o abordare realistă astfel incat să rezolvăm problema inechităților din sistem și să nu afectăm salariile aflate in plată, a afirmat premierul Dacian Cioloș. Proiectul de lege urmează să fie transmis partenerilor sociali in perspectiva consultărilor ce vor avea loc in comisia de dialog social de la Ministerul Muncii.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro