Premierul Dacian Cioloș a participat la deschiderea anului școlar 2016-2017 la Liceul Teoretic „Carol I” din Fetești

septembrie 21, 2016

Galerie foto Declaraţii ale premierului Dacian Cioloş inainte de festivitatea de deschidere a noului an şcolar [Check against delivery] Dacian Cioloş: (...) Şi cred că este un exemplu bun că, acolo unde se implică autorităţile locale, conducerea şcolilor, se pot găsi soluţii, pentru că avem şi reversul. Avem, insă, cateva mii de unităţi şcolare care nu au autorizaţii de funcţionare. Bun, unele din motive obiective, să spun, structurale, faptul că sunt comune care in intregul lor nu au incă sistem de canalizare şi apă, dar sunt, să ştiţi, multe cazuri unde, din lipsa preocupării autorităţilor locale, a primăriilor sau a capacităţii administrative reduse, nu se depun proiecte. Noi am alocat pentru anul acesta 800 de milioane de lei la MDRAP numai pentru a finanţa şcolile, autorizarea şcolilor, din care sunt incă multe sute de milioane care nu au fost solicitate. Am mai prelungit acum perioada de depunere a proiectelor, dar problema nu sunt banii, acum, ci organizarea, capacitatea administrativă şi voinţa mai ales, dorinţa de a face anumite lucruri. Sigur că probabil e mai vizibil să faci un drum, să asfaltezi un drum, decat să amenajezi o şcoală, dar sunt lucruri care trebuie făcute. Şi guvernul nu le poate face pe toate. Deci, de asta e importantă şi implicarea autorităţilor locale, şi aici e un exemplu. Discursul premierului Dacian Cioloș la deschiderea anului școlar 2016-2017 la Liceul Teoretic - Carol I din Fetești [Check against delivery] Dacian Cioloş: Dragi elevi, dragi părinţi şi dragi profesori, ştiu că Romania se vede altfel de la Feteşti şi ştiu că se vede altfel dintr-un liceu de provincie, din afara Bucureştiului, sau dintr-o şcoală din mediul rural. Dar ştiu, totodată, că viitorul Romaniei este, in aceste şcoli, la fel cum este şi in capitală sau in marile oraşe din ţară. Şi cred că rezultatele pe care unii dintre dumneavoastră le-au obţinut demonstrează că trebuie să trecem dincolo de această mentalitate şi să nu facem diferenţe intre şcolile din marile oraşe sau şcolile din oraşele mai mici. Pe de altă parte, inţeleg şi faptul că noi trebuie să ne asigurăm că acele condiţii de care aveţi nevoie sunt prezente şi aici, la fel cum sunt la Bucureşti sau in altă parte. Dragi elevi liceeni şi dragi tineri, am incredere in voi şi vă invit şi pe voi să aveţi incredere in voi inşivă in calea pe care o aveți inaintea voastră. Pentru mulţi dintre voi, prezenţa aici ştiu că inseamnă sacrificii făcute de voi şi de familiile voastre. Dincolo de tot ceea ce auziţi, dincolo de tot ceea ce vedeţi in jurul vostru, să ştiţi că educaţia este cea mai bună cale şi, totodată, şi cea mai dificilă. De aceea, vă invit să nu alegeţi intotdeauna calea cea mai uşoară in viaţă, chiar dacă această cale a educaţiei, calea efortului, presupune sacrificii din partea voastră. Pot să vă asigur şi din experienţă personală că, mai devreme sau mai tarziu, increderea in voi inşivă şi in calea efortului, pe care o alegeţi, este răsplătită. Şi nu vorbesc aici de percepţia socială, important este să vă simţiţi voi impliniţi prin ceea ce faceţi şi să fiţi cu conştiinţa impăcată că atat cat a depins de dumneavoastră aţi făcut. Restul, ştiu că este şi treaba noastră, este treaba părinţilor, a profesorilor, dar important este să fiţi cu conştiinţa impăcată că aţi făcut eforturile de care aveaţi nevoie ca să vă impliniţi. Şi să nu vă luaţi după cei care vă demonstrează vremelnic şi vă asigură, doar vremelnic, că se poate răzbi in viaţă şi fără studii şi fără şcoală, pentru că, mai devreme sau mai tarziu, doar ceea ce aţi invăţat şi aţi asimilat voi inşivă este ceea ce vă dă o linie dreaptă in viaţă. Vă indemn, deci, să aveţi incredere in voi, in calea voastră, să vă ţineţi de ea, să nu căutat neapărat doar note bune, să căutaţi să asimilaţi şi să inţelegeţi ceea ce invăţaţi. Să nu căutaţi titluri goale de conţinut, aşa cum fac unii, pentru că sunt obţinute fără ca ceva in voi să progreseze. Cred că şcoala romanească trebuie să vină cu o schimbare de perspectivă. Şcoala trebuie să vă lase spaţiul să vă exprimaţi şi să invăţaţi responsabilitatea. De aceea sau şi din acest motiv, anul acesta a fost adoptat, după cum ştiţi probabil, Statutul elevului, un document care prevede drepturi şi responsabilităţi pentru elevi, in oglindă cu Statutul cadrului didactic. Este un demers pentru o cultură a dialogului intre profesor şi elevi şi intre toţi membrii comunităţii şcolare. Vă invit, pe de altă parte, să aveţi incredere in profesorii voştri şi, in acelaşi timp, să aveţi curajul să dialogaţi cu ei şi să puneţi intrebări, să nu vă fie teamă să greşiţi, din cand in cand, şi să nu vă fie teamă să mergeţi pe căi noi. Vreau să subliniez faptul că acest Satut al elevului nu inseamnă că este un document oficial care formalizează cumva posibilitatea de a dovedi lipsă de respect faţă de profesori. Profesorii sunt cei care, in continuare, sunt aici ca să vă indrume. Profesorii sunt cei cărora le datoraţi respect nu din obligatie, sau nu pentru că aşa scrie intr-o lege sau intr-un regulament, ci pentru că, atunci cand nu suntem capabili să acordăm respect celuilalt, nu avem cum să ne respectăm pe noi inşine şi, dacă nu ne respectăm pe noi inşine, nu avem cum să ne simţim impliniţi. Acest Statut al elevului creează un cadru care să vă permită acest dialog instituţionalizat cu cei care sunt aici să vă ajute, să vă educe, şi nu este un document care să justifice lipsa de respect. Dragi profesori, impreună cu părinţii, aveţi responsabilitatea formării unor destine. Rolul dumneavostră este să ajutaţi fiecare copil, fiecare tanăr să işi găsească propria cale şi, dacă ar fi să mă intorc la o frază din Jurnalul filozofic al lui Constantin Noica, aş spune că rostul dumneavoastră este să fiţi mijlocitori intre aceşti tineri şi ei inşişi. Aveţi o meserie de vocaţie şi sunteţi modele pentru aceşti tineri. De aceea, mă inclin in faţa muncii dumneavoastră. Sunt de acord că societatea trebuie să răsplătească mai bine aceste eforturi şi sunt de acord că sunt incă multe de făcut din acest punct de vedere, că sistemul trebuie schimbat pentru a lăsa mai mult spaţiu acelora dintre dumneavoastră care aveţi curajul unor viziuni noi in pedagogie şi in educaţie. Pentru că şcoala romanească, dincolo de bani, dincolo de infrastructură, are nevoie mai mult ca orice şi mai mult ca oricand de idei novatoare şi de curajul de a trece dincolo de clişee, dincolo de rigidităţi, pentru a ne adapta şi sistemul de educaţie nu doar la mersul lumii, ci mai ales la spiritul acestei generaţii şi la dorinţa acestor tineri de a invăţa altfel decat am făcut-o noi, probabil, in generaţiile noastre; de a-i invăţa să asimileze, manifestandu-şi in acelaşi timp spiritul creator şi spiritul de inovaţie. Acest guvern a incercat să reducă decalajul intre importanţa rolului dumneavoastră in societate şi nivelul la care munca dumneavoastră este răsplătită. După mulţi ani in care rectificarea bugetară aducea veşti triste pentru educaţie, anul acesta am reuşit, după cum ştiţi, să suplimentăm bugetul alocat educaţiei cu circa un miliard de lei, prin care să corectăm şi anumite nedreptăţi care au fost făcute, de-a lungul anilor, in ceea ce priveşte salariile sau orele suplimentare. Incercăm să găsim soluţii şi pentru cadrele didactice, personalul de sprijin şi managerii şcolari din şcolile defavorizate. Odată cu inceputul noului an şcolar, Ministerul Fondurilor Europene va lansa un program de 25 de milioane de euro, intitulat Profesori motivaţi in şcoli defavorizate, un program prin care incercăm să găsim măsuri să incurajăm profesori - profesori buni, profesori tineri, profesori cu idei - să se instaleze şi să rămană in mediul rural, tocmai pentru a contribui prin asta şi la crearea unor condiţii cat de cat apropiate intre şcolile mai privilegiate, să spun aşa, din marile oraşe şi cele din mediul rural. Este evident că este nevoie de o profesionalizare a managementului şcolar, de aceea, după o perioadă de zece ani, timp in care numirile au fost făcute de multe ori pe criterii subiective, uneori in contradicţie cu criteriile profesionale, am considerat că a venit vremea unei schimbări: in această toamnă, Ministerul Educaţiei organizează concursuri pentru ocuparea funcţiilor de directori la unităţi de invăţămant, la grădiniţă şi la liceu. Sunt bucuros să văd aici, la Feteşti, rezultatele unor investiţii substanţiale cu fonduri europene - şi este unul din motivele pentru care am ales acest liceu pentru deschiderea anului de invăţămant, astăzi. Mi-aş dori să văd cat mai multe astfel de investiţii in unităţi de invăţămant in ţară. Am finanţat, anul acesta, prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, şi reabilitarea şcolilor. Rezultatele, trebuie să recunosc, sunt mai puţin bune decat mi-aş fi dorit şi decat ne-am propus la inceputul acestui mandat. In unele cazuri, sunt motive obiective - nu există apă şi canalizare in unele localităţi şi, deci, este dificil ca aceste facilităţi să existe la şcoli. In unele localităţi rurale, numărul elevilor este foarte mic şi acolo trebuie să ne orientăm cu alte măsuri, prin care să aducem acei copii la şcoală - cum ar fi măsuri de rambursare a costurilor cu naveta. In alte cazuri, este vorba de lipsă de capacitate administrativă pentru pregătirea unor astfel de proiecte la nivelul unităţilor administrativ-locale. Ne gandim la soluţii, inclusiv la măsuri de asistenţă tehnică asigurate de ministere - de Ministerul Educaţiei sau de Ministerul Dezvoltării Locale. Pe de altă parte, in unele cazuri a fost vorba de motive mai puţin obiective şi, mai ales, de lipsa de implicare a unor edili locali sau de preferinţa lor pentru construirea unor drumuri, in detrimentul modernizării clădirilor care aparţin unităţilor de invăţămant. Acestora le adresăm invitaţia de a fi mai proactivi in accesarea de fonduri pentru infrastructură şcolară: avem incă la Ministerul Dezvoltării Locale fonduri care nu au fost utilizate, in ciuda faptului că am mobilizat resurse consistente - nu au fost mobilizate şi nu au fost solicitate. Incă timpul nu este pierdut, am prelungit perioada de depunere a proiectelor pentru modernizarea unităţilor şcolare pană la 20 septembrie. Dar celor care nu au făcut aceste eforturi din motive subiective, să zicem, vreau să le spun că nici o investiţie in infrastructură - fie un drum sau, eu ştiu, alt tip de investiţie de transport, care poate este mai vizibilă din punct de vedere electoral - nici o astfel de investiţie nu poate fi mai importantă decat investiţia in viitorul localităţilor lor şi in copii. Dragi părinţi, ştiu că multora dintre dumneavoastră nu vă este uşor să vă ţineţi copiii la şcoală. Incercăm să facem cateva lucruri pentru a uşura accesul copiilor la şcoală. Pentru prima dată pot să spun că, exceptand o sincopă pentru cateva manuale de clasa a IV-a, avem, acum, asigurate manuale şcolare gratuite pentru toate clasele, odată ce am asigurat, in acest an, manualele şi pentru clasele a XI-a şi a XII-a. In cateva zile, Ministerul Fondurilor Europene va lansa un program intitulat Şcoala pentru toţi, care are ca scop reducerea şi prevenirea abandonului şcolar. Programul va veni cu servicii destinate copiilor şi familiei, servicii precum activităţi după orele de la clasă, astfel incat să putem menţine copiii in sistemul de educaţie, mai ales in comunităţile cu dificultăţi, unde părinţii nu se pot ocupa de copii pentru a-i pregăti pentru şcoală. Incepand cu acest an şcolar, vom lansa o parte-pilot a unui program pentru o alimentaţie sănătoasă, care va oferi o masă caldă pentru inceput, in acest an, in 50 de şcoli din ţară, urmand ca anul viitor să il extindem la 200 de şcoli şi apoi, dacă lucrurile funcţionează, să putem să il extindem la nivel naţional. Sigur, acest program presupune un efort şi din partea guvernului, dar va necesita şi o implicare a autorităţilor locale, a consiliilor judeţene, a primăriilor, pentru ca programul să fie unul de succes. Am văzut deja in presă, după ce am lansat acest program, incepand cu acest an şcolar, că unii din directorii şcolilor incluse in program spuneau că nu au incă informaţii legat de cum va funcţiona sau că nu pot să asigure această masă. Urmează să organizăm o intalnire, zilele acestea, la minister, ca să clarificăm aceste lucruri, dar vreau să fie clar: astfel de programe nu pot fi puse in aplicare doar prin implicarea guvernului. Dacă nu există o motivaţie din partea autorităţilor locale, a conducerii şcolilor, nu o să poată să pice totul de la guvern. Deci, de asta avem nevoie să ne implicăm impreună pentru a găsi aceste soluţii. Ne uităm, totodată, cu atenţie cum să imbunătăţim sprijinul pe care il putem acorda pentru decontarea navetei la elevi, pentru o distanţă de sub 50 de kilometri. In, cred, maxim două-trei săptămani, vom fi in măsură să venim cu un proiect de act normativ care va clarifica şi acest lucru. Există deja in momentul de faţă un astfel de program, dar el funcţionează cu sincope de la un judeţ la altul. Avem situaţii in care costul pe kilometru pentru deplasare inregistrează diferenţe de la un judeţ la altul de unu la opt - deci, in unele judeţe, suma licitată de consiliile judeţene este de opt ori mai mare decat in alte judeţe pentru aceeaşi deplasare. Ca să folosim in mod eficient banii pe care ii avem alocaţi, incat ei să fie utilizaţi de cat mai mulţi elevi, vom veni cu un proiect de act normativ prin care să incercăm să clarificăm aceste lucruri. Ne gandim şi la copiii preşcolari, la cei din creşe, din grădiniţe. Și aici, dincolo de programul Fiecare copil in grădiniţă, pe care l-am lansat şi care funcţionează bine - a adus in acest an peste 75.000 de copii la grădiniţă, prin acordarea acelei prime părinţior care işi trimit copiii la grădiniţă - incepand de anul acesta vom extinde programul Fructe pentru copiii in şcoli şi la copiii preşcolari, la grădiniţe. Am propus o abordare integrată a şcolii şi accesului la educaţie, pe care sper că şi cei care vor veni după noi să o menţină, o abordare integrată in care să punem impreună fonduri de la bugetul de stat, de la autorităţile locale, fonduri pentru măsuri sociale, sau pentru măsuri educative, sau pentru infrastructură, in aşa fel incat colectivităţile locale, conducerea şcolilor să aibă la dispoziţie astfel de programe integrate ca să işi poată rezolva problemele pe care le au de rezolvat la nivelul şcolilor. O să inchei spunandu-vă vouă, dragi tineri, un singur lucru - aş vrea să repet, să insist pe ceea ce am spus inainte: voi singuri sunteţi făuritorii propriului vostru destin şi, dacă voi nu aveţi incredere in voi, să ştiţi că nu aveţi cum să cereţi celorlalţi să aibă incredere in voi şi să vă ajute. Vă incurajez, deci, să treceţi peste orice teamă, peste orice complex, să vă manifestaţi creatori, inovativi, aşa cum sunteţi, şi să fiţi convinşi că, in măsura in care aveţi voinţă, nimic nu vă poate sta in cale - nici măcar distanţa faţă de capitală sau faţă de marile centre universitare nu vă poate sta in cale ca să vă atingeţi obictivele pe care le aveţi de atins. Vă doresc mult succes şi multă inspiraţie in acest nou an şi nu spun cuvinte mari cand spun că generaţia voastră este cea care va definitiva procesul de schimbare a Romaniei. Mult succes şi să iasă totul aşa cum vreţi in acest an! Vizitarea Liceului Teoretic - Carol I din Fetești Declarații de presă ale premierului Dacian Cioloș după vizitarea Liceului Teoretic Carol I [Check against delivery] Reporter: Domnule prim-ministru, avem o concluzie, o declaraţie? Dacian Cioloş: Păi, nu, am făcut declaraţiile aici, nu mai am ce să... Reporter: După ce am vizitat campusul şcolar, este, totuşi, trist să inceapă şcoală, să avem atatea clădiri goale. Dacian Cioloş: Sigur, depinde cum vedem lucrurile acum. Imi explica domnul prefect că nu au putut organiza licitaţia inainte de a recepţiona clădirea. Dar important este că aceste clădiri există, sunt finalizate şi, inţeleg, contractul cu dotarea, care este controlat de primărie, de altfel, din bugetul local, se va finaliza in octombrie, noiembrie. Sigur că ar fi fost mult mai bine dacă din mai, de cand a fost receptată clădirea, s-ar fi finalizat toată partea de procedură şi elevii să inceapă cu dotările deja in clădiri, dar important este că există deja banii. Am văzut, in unele locuri, clădiri goale, fără perspective de a fi dotate. Sau inţeleg că şi aici, in judeţ, sunt două proiecte, finanţate tot din fonduri europene, care, din diferite motive, insolvenţă a unor firme care au fost alese, licitate, clădirile sau construcţia au rămas in suspans. Deci, aici este, totuşi, o investiţie finalizată şi ea, in cateva luni de zile, inţeleg că urmează să fie dotată. Reporter: Am avut acel incident cu eleva care a leşinat, şi asta dovedeşte, o dată in plus, lipsa cabinetelor medicale in şcoli şi a cadrelor medicale. Ar fi fost foarte simplu să ajungă un cadru medical calificat din şcoală, se poate intampla oricand. Avem aici două cabinete... Dacian Cioloş: Sigur. /...;./ Reporter: Domnule premier, aveţi vreo amintire despre liceu? Dacian Cioloş: Multe amintiri. Şi eu am petrecut patru ani in internat, de asta mă bucur să văd că există şi această posibilitate. Şi, ştiţi şi dumneavoastră, e una din perioadele cele mai dinamice din viaţă, in care inveţi cele mai multe lucruri. Cred, insă, sau simt, observ, că există şi o schimbare de abordare de la o generaţie la alta a acestei perioade. Generaţiile pe care le avem astăzi, elevi, sunt generaţii cu o tendinţă de independenţă din ce in ce mai mare, care necesită metode pedagogice şi de educaţie noi, moderne, care să ia in considerare dorinţa asta de expansiune, de libertate, de inovare. Şi, aşa cum evoluează generaţiile, trebuie să evolueze şi şcoala la noi. Reporter: Vă amintiţi prima zi de şcoală, ne puteţi impărtăşi amintirile de atunci? Dacian Cioloş: Nu, dar imi amintesc prima zi de şcoală din fiecare an, din fiecare toamnă. Lucrurile au evoluat de la un an la altul. Sigur, pentru mine, eu am mai spus-o, in anii mai mici, şcoala era un intermezzo intre două vacanţe petrecute la bunici. Şi, incet, incet, pe măsură ce am inceput să am materii unde mă regăseam, care mă implineau, mă atrăgea şi şcoala din ce in ce mai mult, dar mie mi-a plăcut tot timpul natura, să ies din clasă, din şcoală, şi să pot să... Reporter: Acele materii fiind care anume? Dacian Cioloş: Cele legate de natură, de biologie, literatură. Mulţumesc.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro