Cutii automate – Cum funcționează cutiile automate ?

Cum funcționează cutiile automate ?

Dacă ați condus vreodată o mașină cu cutii automate, știi că există două mari diferențe între o cutie automată și o transmisie manuală:

Nu există pedală de ambreiaj într-o mașină cu cutie automată.

Nu există schimbare de viteză într-o mașină cu cutie automată. Odată ce ați pus transmisia în unitate, totul este automat.

Cum funcționează transmisiile manuale ?

Cum funcționează convertizoarele de cuplu ?

Atât cutie automată (plus convertorul său de cuplu), cât și transmisia manuală (cu ambreiajul) realizează exact același lucru, dar o fac în mod total diferit. Se pare că modul în care o transmisie automată o face este absolut uimitoare!

În acest articol, ne vom strădui sa aratam ce este o cutie automată si cum functioneaza. Vom începe cu cheia întregului sistem: planetarele. Apoi, vom vedea cum este transmisă transmisia, aflam cum funcționează controalele și discutam despre unele dintre complicațiile implicate în controlul transmisiei.

Cele mai multe cutii de viteze automate moderne au un set de unelte numite planetare sau epiciclice.

Un set de angrenaje planetare este alcătuit dintr-un inel exterior cu dinți interiori ai angrenajului și două sau trei trepte de viteze. Trenul de antrenare este cuplat la un mecanism cunoscut sub numele de convertor de cuplu, care acționează ca un dispozitiv de acționare cu fluid între motor și transmisie. Dacă uneltele solare sunt blocate și planetarele sunt antrenate de suportul planetar, ieșirea este preluată de la angrenajul cu inel, obținând o creștere a vitezei.

În cazul în care angrenajul este blocat și transmisia este acționată, roțile planetare transmit transmisia prin suportul planetar și viteza este redusă.

În cazul în care alimentarea cu energie este îndreptată spre angrenajul solar și cu suportul planetar blocat, roata dințată este acționată, dar transmite transmisia în sens invers.

Pentru a realiza unitatea directă fără a schimba viteza sau direcția de rotație, pisele solare sunt blocate la schimbătorul de viteze și întreaga unitate se rotește ca una.

Cum funcționează un convertizor de cuplu ?

La turații mari, reactorul începe să se rotească. Când turbina, rotorul și reactorul funcționează la aceeași viteză, uleiul nu este deviat.

La turații reduse reactorul este staționar și deflectă uleiul înapoi în rotor. Aceasta mărește cuplul aplicat turbinei.

Un convertizor de cuplu este un cuplaj fluid care acționează ca un ambreiaj, cu excepția faptului că acționarea este prin presiunea hidraulică.

Convertorul are trei componente principale – rotorul, înșurubat la volant; turbina, conectată la arborele de intrare al cutiei de viteze; și reactorul central dintre cele două, care are o ambreiaj cu sens unic denumit volan.

Pe măsură ce turația motorului este mărită, forța centrifugă care acționează asupra fluidului hidraulic prin paletele rotorului transmite transmisia sau efortul de întoarcere la turbină.

Reactorul central transformă acest efort de întoarcere prin redirecționarea fluxului de fluid înapoi la rotor pentru a obține un cuplu mai mare la viteze reduse.

Odată ce motorul accelerează și dezvoltă mai multă putere, nevoia de amplificare a cuplului scade, iar volanul reactorului. Convertorul de cuplu acționează ca un volant fluid, conectând motorul la cutia de viteze.

Același efect poate fi obținut și prin blocarea roților planetare pe suportul planetar.

Cele mai multe cutii automate au trei viteze înainte și utilizează două seturi de trepte epiciclice. Secvențele de blocare ale trenului de viteză epiciclică sunt realizate prin intermediul benzilor de frână de acționare a presiunii hidraulice sau a ambreiajelor multiple.

Benzile sunt strânse în jurul roții dințate pentru a împiedica rotirea, iar ambreiajele sunt folosite pentru a bloca roata.

Succesiunea corectă de acumulare și eliberare a presiunii este controlată de un sistem complex de supape hidraulice în combinație cu senzori care răspund la sarcina motorului, viteza drumului și deschiderea clapetei de accelerație.

Un mecanism legat de accelerație – cunoscut sub numele de kickdown – este folosit pentru a efectua o schimbare în jos pentru o accelerare rapidă. Când apăsați brusc pe înălțimea de accelerație, este selectată aproape instantaneu o treaptă inferioară.

Cele mai multe cutii automate au un sistem de suprasarcină, astfel încât șoferul să poată menține o treaptă inferioară, după cum este necesar.

Comunicat preluat de pe LivePr.ro  » Cutii automate – Cum funcționează cutiile automate ?

Comments

comments